Pages

Sunday, October 2, 2011

Senyum

Perkara paling mudah dalam membuat amal kebaikan adalah senyum. Nabi pernah kata, senyum itu satu sedekah..Haaa.. kalu takde duit nak bagi sedekah, berikan senyum pon dah dapat pahala. Perghh.. mudah gila nak buat amal kan? tak perlu luangkan masa sampai berjam-jam, tak perlu keluarkan modal satu sen pon, tak payah bersusah payah mengerahkan kudrat.

Biarlah senyum tu sentiasa melekat kat mulut.. orang tengok kita pon, senang je hati... korang bayangkan kalu jumpa ngan mamat yang bermuka masam je..ish, burok beno rupenya.. pastu, bermacam spekulasi akan muncul di minda kita.. eh, dia ni bergaduh ngan awek ke? ehh, bini dia peroid ke? mamat ni kena marah ngan bos ke? err.. korang nak ke orang dok mengata kat korang macam-macam? kalu sentiasa senyum kan, orang pon sejuk hati menengok muka kita.. kalu diorang kata pon, "wahh.. ceria betul si mamat ni.. senang hati je".

Tak rugi pon kalu selalu senyum kat orang.. Orang kata, biar manis dalam senyuman, kurangkan manis dalam minuman. Memang muka kita akan kelihatan lebih manis jika sentiasa senyum. dari senyuman jugak, banyak masalah dapat dilupakan.. kita sendiri jugak yang akan berasa bertambah keyakinan dalam buat sesuatu kerja. oleh itu, senyum lah selalu.. :)

3 Orang mengumpat:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

senyum tu amat mudah..penawar hati yg duka.hati panas tgk org senyum pun jd sejuk.tp bkn senyum mengejek ye.awas

FaizalSulaiman said...

dengan satu senyuman, memulihkan lara jiwa.hehe

pendapat aku lah:)

cik nurussalwa said...

senyum sokmo deh (^_^)