Pages

Saturday, July 19, 2014

Jangan sia-siakan

Hari ni dah masuk 21 Ramadhan.. maknanya dah 21 hari ibadat puasa dilakukan bagi mereka yang puasa penuh.. bagi yang puasa tak penuh tu, sila qada balik lepas ni~ tanpa disedari, sekejap je kita dah masuk 10 malam terakhir.. Hampir sudah Malam Qadar yang memberikan pahala seribu bulan kepada mereka yang bersungguh-sungguh melakukan amal ibadat pada malam itu..

Dalam setahun ada 12 bulan.. kita diwajibkan berpuasa selama sebulan dibulan ramadhan.. tu pun hanya puasa disiang hari.. malam hari tak payah puasa.. lepas tu dikurniakan pulak lailatulqadar bagi mereka yang rajin beribadat.. pahala ibadat malam tu sama seperti amalan seribu bulan.. lailatulqadar pulak hanya disepuluh malam terakhir dibulan ramadhan. tambahan lagi di malam ganjil yakni 5 malam je.. dari 365 hari, kita hanya perlu korbankan tidur malam kita hanya untuk 5 hari bagi mencari lailatulqadar. susah ke??

Hmm, nampak senang.. tapi amat sedikit sahaja orang yang dapat buat.. tak dinafikan anak-anak muda lebih ramai yang berjaga malam berbanding orang tua tapi sayang sekali, golongan belia ini hanya berjaga untuk bermain games, main Pesbuk, tengok TV, jalan-jalan cuci mata dan tak kurang jugak yang bangang ber'clubbing'.. ketara sekali dengan beberapa kerat orang tua yang sembahyang tahajud, sembahyang tasbih, baca al-quran, berzikir dan sebagainya..

Jika malaikat turun, amat sayang sekali jika hanya melihat kita sedang bermain pesbuk, main games dan benda-benda yang sia-sia.. kalau boleh sekurang-kurangnya ucapkanlah 'astagfirullah' untuk sekali pun sudah memadai dari langsung tidak berbuat apa-apa.. manalah tahu, taubat kita diperkenan oleh Allah pada malam itu. segala dosa-dosa kita dihapuskan hanya dengan sepatah perkataan.. InsyaAllah.. Papepon, selamat beramal... semoga mendapat keberkatan dan menemui lailatulqadar pada tahun ini..

8 Orang mengumpat:

amanzamri97 said...

Mana entry baru?

Anonymous said...

Bile nak buat topic baru ni sebab blog awak ni memang seronok bace dah larh ade banyak agame bagus betullarh

Anonymous said...

Bile nak buat topic baru ni sebab blog awak ni memang seronok bace dah larh ade banyak agame bagus betullarh

Tricuspid Valve Disease said...

Thanks for sharing that. It was fun reading it. :-)

Dr. Keerthi Pai said...

That is great to hear, thank you for reading!

Penile Implant Surgery in India said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

Free Wordpress Theme said...

Great blog all the best

avgcomretail said...


Download AVG Antivirus from given connection avg.com/retail document would be in .exe group. Double tap on Downloaded document. Presently the installer will begin itself for the Installation. Hold up till it wraps up. You don't a lot to do yet simply stand by some more. www.avg.com/retail
. It analyzes the data set away in your PC paying little respect to whether you are away from your PC.