Pages

Saturday, July 12, 2014

Membina Agama

Membina Agama dalam diri seorang Muslim ni ibarat membina sebuah rumah.. Semakin cermat kita menjaga dan membina sebuah rumah, maka makin cantiklah rumah itu akan kelihatan.  begitu juga halnya dalam membina agama bagi diri kita...

Seseorang Muslim boleh dikatakan lengkap Islamnya bila menunaikan 5 rukun Islam yang telah diperintahkan.. meninggalkan salah satu rukun dengan sengaja akan mengakibatkan keislamannya tidak sempurna.. Sama seperti sebuah rumah, tanpa salah satu keperluannya tidak dipenuhi, rumah yang sempurna takkan terhasil..

Mengucap kalimah syahadah itu ibarat sekeping lot tanah.. seseorang yang mengucap kalimah syahadah secara automatik telah menjadi Islam.. Lot Tanah inilah yang boleh didirikan rumah agama yang indah atau pun sekadar tanah lot rumah tetapi dibiarkan bersemak..

Solat menjadi tiang kepada agama.. tidak ada sebuah rumah atau bangunan pon yang mampu berdiri kukuh tanpa tiang.. oleh itu, solat terus menjadi perkara pokok paling wajib dalam beragama..

Puasa itu seperti atap atau bumbung.. Puasa akan menahan diri kita dari kepanasan godaan nafsu dan curahan hujan ujian keduniaan.. Dan membina bumbung adalah mustahil tanpa berdirinya tiang.. Oleh itu, boleh diibaratkan orang yang berpuasa tanpa bersolat sebenarnya si tolol yang amat bangang!!!

Zakat itu seperti dinding yang dibina dari batu-bata.. fungsi zakat adalah untuk menjaga dan menyucikan harta kita. Dengan adanya dinding rumah kita, mana tahu mungkin ada beberapa orang dikalangan masyarakat kita yang dapat menumpang bersandar didinding yang kita bina. walaupun tidak masuk kedalam rumah, mungkin bersandar di dinding rumah bahagian luar sudah memadai bagi orang yang gelandangan.

Rukun terakhir sebagai muslim ialah menunaikan haji jika mampu.. ibarat juga seperti cat.. sekiranya kita telah mendapatkan sekeping tanah dan membina tiang serta dibina bumbung dan didirikan dinding, sebuah rumah yang lengkap telah tersedia. namun masih tiada seri jika belum dicat dengan warna yang terang dan menarik. rumah itu belum boleh dikatakan sempurna jika tanpa dikenakan cat. namun jika tak mampu untuk mendapatkan cat, Islam tidak memaksa umatnya untuk mencuri cat itu.. cat jika mampu..

Jom, kita sama-sama membina rumah agama yang cantik dan menarik...



1 Orang mengumpat:

ummi aqilah (LM) said...

Nice.. Entri yg sgt baik dibaca. Lama akk x jenguk sini