Pages

Wednesday, September 30, 2009

kejahilan yang teramat~

al- kisah, ada la 3 orang pemuda yang kerja mereka hanyalah melepak tak kira la pagi, petang, siang atau malam. maka suatu hari, datanglah tok imam dengan hajat untuk mentarbiyah 3 pemuda ni. tok imam telah mencabar 3 mangkuk ni untuk pergi ke surau untuk sembahyang pada waktu maghrib. maka hangin la 3 orang pemuda ni atas cabaran tok imam dan bersetuju untuk datang ke surau pada malam tu untuk membuktikan mereka tidak jahil seperti yang tok imam sangkakan.
Masuk je waktu maghrib, 3 pemuda ni sudah terpacak depan surau. maka tok imam pon mengarahkan pemuda pertama untuk melangkan azan. Maka pemuda pertama terus mencapai mic dan melaungkan, Allah taala...Allah taala.... tok imam lantas merampas mic dari pemuda tu dan menyerahkannya pada bilal untuk melaungkan semula azan.terserlahlah kejahilan pemuda yang pertama.
solat maghrib nak dimulakan. tok imam mula mengangkat takbir ratulihram.. tok imam ni pon satu hal, angkat takbir sekali x kusyuk, angkat dua kali x kusyuk... masuk kali ketiga pemuda kedua panggil tok imam," tok, tok dok kat belakang. biar saya jadi imam". maka berundurlah tok imam ke barisan makmun dan pemuda kedua naik ke depan. pemuda kedua terus takbir, "Allahuakbar.........". maka makmun lain pon turut mengikut pemuda itu. Tiba-tiba pemuda tu berpaling ke belakang dan berkata, "ha..tok, tengok..sekali je tok." maka batallah sembahyang pemuda tu sambil di iringi gelak ketawa dari makmun yang lain.
Maka disuruh pula pemuda ketiga untuk menjadi imam oleh tok imam. Pemuda ketiga terus naik ke depan dan takbir, "Allahuakhbar".. pemuda tu sembahyang dari awal sampai la abis ke salam. siap baca ngan wirid2 lagi. Punyalah respek tok imam kat pemuda ketiga ni. Tok imam merasakan pemuda ni patut dijadikan contoh kepada pemuda lain di kampung tu.
Selesai baca doa, tok imam pon pergi la puji pemuda ketiga tu. Dengan bongkak dan megahnya pemuda tu menjawab, "ha..tu aku belum ambik wudhuk lagi. kalau tak, lagi dahsyat aku sembahyang...".
tok imam terus terpegun dan terpana.......

0 Orang mengumpat: