Pages

Sunday, January 3, 2010

Akira Toriyama... memang best





Sekarang ni, banyak Komik2 yang muncul terutama dari Jepun. Komik atau dalam bahasa Jepunnya, manga (yang disebut bdak2 sekarang) memang best dilayan dan sekarang budak2 dah jarang beli kat kedai. semua main download je. tak pon baca online jer....(Bankrup la tokey kedai buku lepas ni) Tetiba aku jadi teringat kat komik dragon ball yang
mana suatu masa dulu menjadi komik kegemaran aku dan ramai lagi bebudak lain. setahu aku, komik dragon ball ni merupakan komik yang paling laris di dunia dan belum ada lagi komik lain yang dapat menandingi populariti komik ni. huu~ masa kecik2 dulu, abis segala benda yang berkaitan dragon ball aku beli. sampai plastik keropok yang orang buang tepi jalan pon aku kutip dan simpan, asalkan ada gambar dragon ball. secara tak langsung, minat aku pada dragon ball turut menarik perhatian aku kepada pelukis dan penciptanya, Akira Toriyama. Bagi aku, dia ni cam dewa la~ selepas dragon ball, aku ikuti komik2 dia sebelum tu dan selepas tu. aku mula layan wonder island, cowa, kajika, cashman, dr. slump sandland dan banyak lagi komik2 lain. aku sukakan lukisan dia yang simple tapi menarik serta kreatif dalam mencipta watak dan cerita. yang paling syok, Akira tak gunakan gambar sebenar beliau sebaliknya hanya melukis karekter yang diberi nama tori-bot untuk menggambarkan diri beliau. Aku banyak belajar untuk melukis dari lukisan Akira Toriyama ni dan sekarang aku nampak ramai jugak pelukis komik sekarang yang cuba untuk melukis seperti gaya Akira. contohnya cerita naruto. setahu aku, pelukis cerita naruto, Masashi Kishimoto juga merupakan kipas susah mati Akira Toriyama. dengan komik2 nya yang best2 dan sering dikuarkan dalam majalah komik mingguan Shonen Jump kat Jepun, memang tak dapat disangkal lagi Akira Toriyama memang da best dan Dewa Mangaka.

0 Orang mengumpat: