Pages

Saturday, November 5, 2011

Pembenci di benci

Pasti korang pernah rasa meluat, berbulu, sakit hati ngan seseorang kan? Manusia ni mempunyai macam-macam ragam..dalam hidup kita, pasti kita bertemu dengan orang yang tak sekepala atau perbuatannya tak dapat kita terima..kalu jumpa ngan orang yang tak disenangi, pasti mula-mula kita akan rasa tak selesa.. pastu mula berbulu je tengok orang tu.. perasaan meluat pula akan menyusul dan seterusnya sakit hati..lastly wujud perasaan benci..

Benci tu satu perasaan yang negatif..kalu boleh, janganlah wujudkan rasa benci kita pada orang lain sebab benci itu satu penyakit hati.. mula-mula kita akan benci sorang..pastu 2 orang, pastu 3 orang dan seterusnya..Lama-kelamaan hidup kita akan penuh dengan perasaan benci. Kebiasaanya, orang yang suka benci orang ni juga akan dibenci oleh orang lain..contoh mudahnya, kalu korang benci si A..mungkin si A jugak akan menjadi benci kepada korang. pastu korang cerita pulak keburukan si A kepada si B.. mungkin si B ni pulak akan benci dengan korang sebab suka cerita keburukan orang. si A tu pulak cerita pada si C yang korang suka benci orang. Jadi si C pon mungkin akan benci korang..sekadar contoh je la...

Kalau adalah seseorang yang berperangai buruk, cubalah korang jangan benci diorang.. cuba belajar benci perangai diorang tu je..tapi jangan benci orangnya..benda ni nampak mudah tapi sebenarnya sangat susah.. tapi cuba latih diri sendiri.. Jangan sesekali benci orang lain. kalau si A tu suka mencuri, maka bencikan perangai mencurinya tu..jangan bencikan si A..bila dibenci, pasti akan dihina.. tapi ingatlah, kadang-kala orang yang dihina tu mungkin lebih mulia dari yang menghina..Kalu korang benci ngan orang tu, pasti korang dah tak nak tengok muka beliau..tu dah memutuskan silatulrahim..tak bau syurga la orang yang memutuskan silatulrahim ni.. tapi kalu korang bencikan perangai orang tu je, korang masih dapat bergaul mesra dan menerima orang tu dalam hidup korang..yang buruk itu perangainya, bukan orangnya..yang keji itu akalnya bukan hatinya..bila-bila masa hidayah Allah mampu menusuk ke dalam hatinya untuk berubah..mungkin hari ni dia pencuri..mana tahu esok dia menjadi wali..


1 Orang mengumpat: