Pages

Thursday, July 28, 2011

Ikut Kemampuan

Lihat budak-budak sekolah sekarang, fuhh...pergi sekolah tak nak pakai seluar yang dibeli. mau pakai seluar yang di tempah dari kedai.. tak pergi sekolah naik motor Honda CDI apatah lagi jika ibubapa yang pergi hantar.. kalau boleh nak bawa sendiri motor ke sekolah.. paling lekeh pon Yamaha Ego, 135 LC.. EX5 pon dah pandang sebelah mata.. Sampai ada yang mengamuk kat mak ayah supaya dibelikan motor kalu tak, kononnya tak nak pergi sekolah.. duit poket paling kurang RM5 sehari.. belum termasuk ngan duit untuk waktu petang kalu ada kelas tambahan..

Perghh.. kecik-kecik dah demand gila khinzir.. balik-balik skolah, buku tak reti nak belek dah.. yang tahu hanya komputer. petang-petang pulak bawak motor untuk makan angin petang..Hmm..berbeza dengan zaman aku walaupon tak sampai 10 tahun lagi aku meninggalkan dunia persekolahan.. aku dulu dapat naik basikal buruk pon jadilah.. teringat kata-kata mak aku, dia dulu jalan kaki je ke sekolah walaupon  jauh berkilo-kilo.. sekarang ni, walaupon sekolah ngan rumah tu, kalau kentut pon masih boleh hidu baunya pon tetap nak kena start motor jugak.

Baju mesti branded.. henset mesti canggih.. kurang-kurang biar dapat black berry.. baju murah tak nak pakai, nanti malu.. henset tak canggih tak nak, nanti kena kutuk.. motor buruk taknak naik, nanti orang mengata.. selalu fikirkan pandangan orang lain supaya kita kelihatan mewah dan setaraf dengan kawan-kawan yang lain.. ptuuuiihh.... Janganlah terlalu nak ikutkan kawan.. fikirlah juga kemampuan keluarga.. takde faedahnya nak bergaya dengan harta mak bapak.. tunggu bila dah kerja nanti, bergayalah guna duit sendiri.. so, masa blajar sekarang, buat sungguh-sungguh..nanti baru dapat kerja best..Hmmm, aku masa kat universiti pon masih pakai motor buruk biarpun orang lain ngan motor besar dan bergaya.. biarlah orang nak mengutuk pon. biar la takde awek nak layan pon.. kurang-kurang aku tak perlu jalan kaki jauh-jauh.. tak perlu susah-susah nak tumpang orang.. stakat dapat awek pon yang hanya memandang kebendaan, apa jadahnya..

Sekarang aku dah habis belajar..nanti aku kerja, kumpul duit banyak-banyak..aku pon nak bergaya dah.. nak beli kereta besar.. nak beli rumah besar.. nak cari bini besar..ekkk????


3 Orang mengumpat:

Halimatun Sa'adiah said...

lepas ni bole la ngorat PS lak..heheheee

shams said...

memang beza sangat bdak zaman sekrg ngn zaman kita dulu....

senydream said...

haha2!..bini bsr tuh y xtahan!...:p