Pages

Tuesday, July 14, 2009

WAJIB BACA~ MEMANG BEST...

baru-baru nie aku pegi rumah sorang member. masa aku masuk dalam bilik dia, ternampak la susunan novel kat rak buku dia.ntah bila la mamat ni start layan novel. susulan 2 aku tertengok la beberapa judul novel yang belum aku baca. terus aku pinjam. karya ramlee awang mursyid terbitan alaf 21 ni memang best. tahap wajib kena baca aku bagi... dan novel 2 pulak ada sambungan dia. mengisahkan tentang seorang lelaki bernama syaifudin yang turut digelar laksamana sunan. beliau sangat taat pada taat pada Allah dengan mempamerkan sikap bertakwa, istiqamah, sabar dan berani menentang pengikut2 syaitan.



judul pertama yang bertajuk bagaikan puteri mengisahkan tentang sorang perempuan bernama haryani dari abad 21 telah terperangkap pada zaman penghujung kurun ke-15. disana haryani telah bertemu dengan syaifudin yakni laksamana sunan. haryani telah mengikut laksamana sunan untuk menentang pengikut syaitan iaitu Nyi burga kelara. pada judul ini juga telah memaparkan peraduan kehebatan antara laksamana sunan dengan laksamana lagenda hang tuah. Sultan melaka yang termakan pujukan nyi burga kelara telah memerintahkan hang tuah agar membunuh laksamana sunan. Sultan bertambah murka apabila laksaman sunan telah menghantar haryani pulang ke abad 21 kerana telah memadamkan hajat baginda untuk memperisterikan haryani.









kesinambungan judul bagaikan puteri ialah cinta sang ratu. judul ni memaparkan kisah seorang ratu pengamal ilmu hitam iaitu ratu sulaman yang berniat menakluk tanah acheh yang di diami laksmana sunan. baginda ratu telah tertarik hati pada laksamana sunan kerana tidak membunuhnya walaupun berpeluang berbuat begitu. ratu sulaman cuba mendekati laksamana sunan yang cedera akibat penangan sihir baginda. rasa belas kasihan baginda pada mulanya telah melahirkan bibit2 cinta antara mereka. sang ratu telah memeluk islam dan menjadi isteri laksamana sunan. Hal demikian telah mencetuskan kemurkaan maharani iaitu bonda ratu sulaman. Baginda yang bersekongkol dengan taghut telah menculik sang ratu. maka bermulalah pengembaraan laksamana sunan untuk mencari isteri yang tercinta dan mula dikenali sebagai "lelaki yang berduka dari tanah rencong".







judul penamat bagaikan puteri, iaitu hijab sang pencinta. dalam judul ini, saifudin telah memulakan perjalanan untuk pulang ke kampung halaman iaitu di kampung punggor, johor. sepanjang perjalanan, beliau sering dihambat oleh anasir2 jahat yang cuba membunuhnya terutamanya manggala iaitu manusia serigala yang menjadi pengikut syaitan. setibanya laksamana sunan di kampung, beliau telah di buru oleh raja melaka yang masih menyimpan amarah terhadapnya.laksamana sunan telah pergi menyembunyikan diri di sebuah gua dan dia telah terhijab dan sampai ke abad 21. di abad 21, laksamana sunan bertemu kembali dengan haryani yang diburu oleh manggala. setelah menewaskan manggala, haryani telah memutuskan untuk berkahwin dengan laksamana sunan dan memaklumkan kepada orang tuanya. laksamana sunan telah bersetuju untuk memperisterikan haryani.







memang best...mati itu pasti, hidup insyaallah..

2 Orang mengumpat:

Memorabilia said...

nampak macam best jugak.. nnt la kawe try baca nanti.mana nk cari buku ni??

Unknown said...

cari kat kedai la. jgn g kedai motor. confirm x dop.cari kt kedai buku.pastikan alaf 21 baru beli.(ceh,siap promote lg)