Pages

Thursday, March 24, 2011

Hormat

Pernah korang mendengar atau korang sendiri yang pernah berkata kat seseorang "budak tu langsung tak reti nak hormat orang".. atau "ceh, kerek gila ahh budak tu. jumpa orang x pernah pon nak tegur". Hmm... sebahagian dari kita mesti pernah alami kan situasi macam tu. Kadang-kadang rasa menyampah atau meluat tengok kat orang yang tak reti nak hormatkan orang lain. Bukannya aku nak kata kat orang yang pendiam atau kurang bergaul dengan orang lain. Aku sendiri pon bukannya suka bercakap sangat pon dengan orang lain apatah lagi orang yang tak dikenali. tapi kurang-kurang kalu jumpa atau selisih dengan orang tu, apa salahnya kalu beri senyuman atau hanggukkan sedikit kepala tu. lagi bagus kalu blh salam atau pon angkat je tangan.. tu menunjukkan kita hormat pada orang.

Jangan sampai orang lain berkata kita ni sombong atau tak reti nak hormatkan orang. Bukannya kita perlu senyum atau hangguk kat semua orang.. sekurangnya bila dah mata bertentangan tu, beri la senyuman. orang kata, dari mata turun ke hati.. Sila faham makna tu. Jika kita bertentangan mata dengan orang, setiap tindakan kita akan melekat dihati. kalu kita senyum, mungkin orang tu akan kata dalam hatinya, "wahh.. bagusnya dia ni. tak lokek dengan senyuman".. tapi kalu kita wat dont know atau dalam bahasa mudahnya wat bodo, mungkin hati orang tu akan berkata, " cilakak...sombong nak mampus dia ni."

Lagipon, setiap perbuatan kita akan mendapat balasan  yang sepadan atau juga disebut hukum karma. Jangan kita harapkan orang untuk hormatkan kita jika kita sendiri tak hormatkan orang lain. Jadi, jika nak diri kita dihormati orang, kita dulu yang perlu hormati orang lain.. Hmmm.. jadi kalu korang rasa nak jadi wakil rakyat,  atau ahli parlimen, pastikan diri korang tu sentiasa menghormati orang. Kalu jumpa dengan orang pon sombong nak mampus, jangan harap la orang akan undi ko..hahahaha...

Kepada lelaki : Baca yang ada kat baju je.. tak yah baca apa yang ada dalam baju..Paham!!! 




2 Orang mengumpat:

Ayuni said...

hikhik, respect others is very important element in our life....

b a m b a m ' s said...

nak harapkan org respek kita.. try respek org dulu kan.. :)