Pages

Monday, August 22, 2011

Belakang parang

Belakang parang, kalau diasah lagikan tajam.. tu pepatah orang tua.. nak beri gambaran kalu benda yang tumpul pon, kalu di asah, lama-lama akan jadi tajam jugak.. apa yang penting ialah usaha.. kalu orang tengok pon, tak payah la nak malu kalu kita dok mengasah belakang parang. orang lain nak asah mata parang, tapi kita asah belakang barang.. yang penting usaha dan benda tu tak salah disisi undang-undang mahupun dari hukum agama..

Apa yang aku nak cakap sebenarnya, masyarakat kita ni, ada sesetengahnya malu untuk buat sesuatu dan malas untuk buat benda yang tak biasa dibuat.. selalu je terdengar alasan mereka, "tak reti lah nak buat benda ni.." "eh, tak biasalah kerja macam ni..".. Ye, orang kita suka memberi alasan tak reti sebelum mencuba sendiri untuk buat.. Ehh, aku nak tanya, lepas korang beranak dulu, terus pandai jalan dan berlari ke?? mesti pernah belajar berdiri, berjalan perlahan-lahan kan?? dan mesti pernah rebah beberapa kali untuk pandai berjalan.. takde manusia yang terus boleh berjalan lepas beranak..

Masa kecik dulu, kita akan berlajar sendiri tanpa disuruh.. tapi bila dah besar, suka pulak beri alasan bila diberi arahan.. Kalu tak reti, cubalah buat dulu.. kalu tak mampu, tanyalah pada mereka yang lebih tahu.. Jangan mudah mengalah sebelum mencuba.. Benda yang tumpul pon boleh jadi tajam bila diasah, apatah lagi kita manusia.. lagi diasuh, pasti akan lebih pandai..




2 Orang mengumpat:

Zaujah Encik Mamat said...

setuju bangat... benda kalau kite belajar insyaAllah semua boleh.. kena2 benda elok.. dah lumrah kita ni sering terlupa.. sering tak tahu. tak salah kalau selalu belajar... kan :)

shatooman said...

Zaujah Encik Mamat : betol tu.. x salah kalu selalu belajar~ :)