Pages

Monday, August 8, 2011

Kasih sayang Ibu bapa

Baru-baru ni aku ada baca satu buku... ada satu tajuk dia yang betol2 menarik perhatian aku. Tajuk dia mengenai kasih sayang ibu bapa. Apakah betol setiap apa yang di lakukan oleh ibubapa terhadap anak2 adalah demi kebaikan anak2 mereka? bagi ibu bapa terutama orang melayu, mendidik anak perlu tegas dan penuh unsur paksaan.. marah dan mengherdik itu satu kasih sayang.. memukul dan merotan itu satu kasih sayang.. membebel dan memaksa itu satu kasih sayang... apakah benar itu dianggap kasih sayang? namun itu lah yang menjadi kebiasaan ibubapa terutamanya orang melayu dalam memberikan kasih sayang kepada anak2..

kenapa kah ibubapa tidak menunjukkan sahaja kasih sayang melalui sifat kasih dan sayang mereka? kenapa kasih sayang perlu di terjemah kepada pukulan dan maki hamun? mungkin kasih sayang sebegitu boleh di praktikkan pada masa dahulu.. zaman sekarang, kasih sayang dengan pukulan dan bebelan tidak berkesan kepada anak2.. anak2 yang tidak berfikiran matang akan merasakan mereka dibenci dan tidak disukai oleh ibubapa..

sebab itu sekarang ni kian menjadi-jadi kes lari rumah, pukul ibu bapa bahkan sampai membunuh ibubapa.. semua itu lantaran tidak tahan dengan sikap dingin dan bebelan orang tua.. kalu zaman dahulu, menurut mak aku, walau kena pukul pon, terpaksa tahan je.. nak lari rumah pon nak pergi mana.. kalu malam gelap gelita.. hutan je sekeliling.. zaman sekarang ni berbeza sama skali..hutan batu memenuhi segenap ruang.. cahaya neon bergemerlapan..para sahabat pon bertaburan. boleh menumpang teduh rumah kawan.. kalu mak kawan tanya, katanya dihalau ibubapa.. itu yang biasa terjadi..

Sedarlah para ibubapa, zaman sekarang bukan lagi seperti zaman dahulu.. anak2 sekarang mudah memberontak dek kerana pemikiran yang tak matang. cuba2 lah memberikan kasih sayang kepada anak-anak dengan kasih sayang yang sebenar secara terus.. tak perlu lagi kasih sayang itu di terjemah kepada pukulan dan bebelan..

kasih sayang dan sifat lemah lembut akan melembutkan juga hati anak2... Rasulullah sendiri pernah berpesan supaya menjadikan anak2 sebagai kawan apabila mereka di ambang remaja. Ini kerana anak2 akan mudah mengikuti apa yangg rakan mereka lakukan. melalui psikologi, menurut Dato Dr Haji Fadhilah Kamsah, anak2 masa kecil suka menjadikan ibubapa sebagai role model.. bila di skolah rendah, anak2 lebih suka menjadikan guru sebagai role model.. dan bila remaja, anak2 akan lebih suka mengikut apa yang kawan2 mereka lakukan..oleh itu, ibu bapa perlu menjadikan kawan kepada anak2 yang remaja supaya mereka mudah mengikuti anda dan bukannya berpeleseran dengan kawan2 mereka yang lain..

Sebagai anak, kita juga janganlah cepat berkecil hati dan memberontak dengan ibubapa jika mempunyai ibubapa yang suka membebel dan memukul..sebolehnya, elakkan dari melakukan perkara yang boleh mendatangkan bebelan dan kemarahan ibubapa.. sedarlah kita syurga itu dibawah tapak kaki ibu. kadangkala ada juga bebelan dari ibubapa yang kita rasakan tidak berasas, tapi cuba2 lah meletakkan ketepi sahaja bebelan yang tidak berasas. dan ambil lah pengajaran dari bebelan yang bermanfaat..sememangnya bebelan dan kemarahan itu adalah kasih sayang mereka. tapi mereka masih terikut2 cara didikan yang mereka terima dari datuk dan nenek dulu..

kita seharusnya sedar, orang2 tua dahulu sememangnya suka berkias dan tidak melakukan sesuatu secara terus melainkan ada benda yang tersirat.. marah itu tanda sayang.. sayangkan anak tangan2 kan, sayangkan isteri rapat2kan tinggal2 kan.. jadi korang fikirlah, apakah bebelan dan kemarahan serta pukulan itu sesuai untuk menunjukkan kasih sayang korang kepada anak2.. sesungguhnya pemikiran setiap orang tak sama... 



p/s : aku masih lagi bujang trang tang tang.. tak tahulah macam mana cara aku untuk mendidik anak2.. yang aku dapat bayangkan, amat sukar membesarkan anak2... tapi kesukaran itulah yang pernah di tempuh oleh ibu dan ayah aku... terima kasih mama & abah kerana telah membesarkan aku. (walaupon penuh bebelan, tapi bebelan itu yang menjadikan aku seorang manusia)

1 Orang mengumpat:

fahmie firas said...

sangat betol,
bukan senang nak membesarkan anak2..
cabran yang besar.
Salam kenal,
nice blog,
done following you,
Kalau free jemput singgah ke blog saya,
Bagi komen and nasihat ok.
http://fahmiefiras.blogspot.com/