Pages

Friday, August 26, 2011

Pengeras

Perkataan pengeras selalu kita dengar dalam kes perubatan tradisional.. kononnya pengamal perubatan tradisional yang juga dikenal sebagai bomoh ataupun dukun akan mengenakan bayaran tertentu sebagai upah kepada perkhidmatan mereka.. Untuk nampak lebih hebat, kononnya jumlah bayaran tu telah pun ditetapkan oleh khadam ataupon jin belaan tok bomoh tu.. Bayaran Pengeras tu tak sama antara bomoh dan jenis penyakit.. dari puluhan ringgit dan boleh mencecah hingga puluhan ribu..

Pengeras yang agak tinggi tu biasanya akan cuba dibayar oleh pesakit walaupon tinggal sehelai sepinggan dek kerana desakan penyakit yang di alami.. kerana terlalu ingin sembuh, mereka dah tak fikir wang itu sebagai satu masalah selagi mampu di perolehi.. Bagi aku sendiri, bomoh yang mengenakan pengeras ni kebanyakannya kelentong je lebih.. hasilnya penyakit pesakit tak sembuh, duit pula habis dan tok bomoh tersengih menuju ke bank.. cuba fikirkan, kalu jin belaan tok bomoh tu tetapkan jumlah pengeras, jin tu bukan pandai guna duit pon.. jin tak perlu menghulurkan duit untuk membeli sekampit beras dikedai runcit.. Yang perlu guna duit adalah tok bomoh tu..

Kenapa pesakit tak sembuh selepas dirawat dan telahpun menjelaskan jumlah pengeras yang diminta? memanglah sembuh dari penyakit tu dari izin Allah.. tapi kenapa rawatan iktiar dari bomoh tu tak berhasil? sebabnya tok bomoh tu hanyalah sekadar kaki penipu atau pun kerana niat tok bomoh tu sendiri yang tak betul.. tok bomoh hanya inginkan wang dan bukan beniat ikhlas untuk membantu pesakit.. Sering kita dengar cerita, pesakit habis duit ribu riban sebelum ni untuk rawatan tapi tak sembuh.. last2 jumpa la dengan ustaz-ustaz dan bomoh yang tak mengenakan bayaran, akhirnya sembuh.. mungkin juga kerana mereka ikhlas untuk ikhtiar rawatan kepada pesakit. Pesanan aku kepada semua, tak payah percaya la ngan bomoh-bomoh yang mintak pengeras ni.. kalu boleh, hempuk je kepala tok bomoh tu dengan objek keras..Hmm, teringat cerita 'Nasib Do Re Mi' karya Allahyarham Tan Sri P.Ramlee.. betapa bodohnya orang yang percaya kepada bomoh pengeras ni.. mintak pulut kuning lah, ayam panggang lah, duit lah.. siap suruh bukak baju seluar.. semua pon sanggup buat kalu dah terlalu percayakan bomoh..




P/S : tak payah cari bomoh yang mintak pengeras.. ikhtiar saja dengan bomoh tak meminta dan hanya menerima pemberian kita seadanya..

1 Orang mengumpat:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

risau bab bomoh2 yg tak betul ni..ramai terutama perempuan yg teraniaya..huhu