Pages

Friday, August 5, 2011

Kongsi

Sempena bulan Ramadhan al-mubarak ni, ramai blogger yang mengeluarkan entry pasal puasa.. Alhamdulillah, blog juga dapat dijadikan medan untuk berdakwah.. ternyata blog bukanlah hanya tempat untuk omong-kosong, bergelak- ketawa, mencari kawan mahupun lawan.. Dah alang-alang ramai yang berbicara pasal puasa ni, aku pon nak sentuh jugak la pasal isu ni..rasanya itu lebih baik dari dok bincang pasal keretakan hubungan Khairul Fahmi dengan Elia mahupun status pertunangan Ally Iskandar..

Masa dengar radio tadi, aku tertarik dengan ceramah yang diberikan oleh ustaz mana ntah.. katanya manusia ni sukar untuk berkongsi.. tak nak kongsi rumah, tak nak kongsi kereta, tak nak kongsi suami dan sebagainya.. tapi bulan Ramadhan ni mengajar kita untuk berkongsi..kita akan berkongsi rasa lapar dan dahaga.. kita akan berkongsi kemuliaan dan kerahmatan di bulan puasa, malah kita dianjurkan untuk mengeluarkan zakat untuk berkongsi sedikit kesenangan kita dengan fakir miskin..

Perkongsian itu bukanlah sesuatu yang berat dan membebankan.. tapi akan menjadi bebanan kepada kita sekiranya tiada keikhlasan.. kenapa susah sangat nak berpuasa? niatnya kerana Allah tetapi kebaikannya adalah untuk diri kita sendiri.. Bermulanya puasa, maka ramailah manusia yang akan mengaku gastrik.. memang hairan kerana mereka hanya akan gastrik bila tiba Ramadhan.. bila raya, ok pulak.. sampai la Ramadhan akan datang pulak menyusul..Hmm.. aku dulu pun pernah diserang gastrik.. bila tiba Ramadhan aku akan bimbang kerana kesihatan perut aku.. tapi yang hairannya, apabila aku puasa, langsung gastrik tu tak datang.. bila tiba raya pulak, penyakit tu datang balik.. dari situ aku percaya, Allah akan menolong hamba-Nya yang betul-betul ikhlas..bukanlah nak kata aku ni baik sangat.. tapi aku cuma berkata dari pengalaman.. Jika kita ingat Allah, maka Allah akan ingat kepada kita..Wallahuallam...


1 Orang mengumpat:

FaizalSulaiman said...

aku bersetuju dengan ayat ko weh.

Allah akan membantu hambanya.