Pages

Friday, August 19, 2011

Tangguhkan Solat

Solat tu tiang agama.. Tiang tu maknanya amat penting bagi mengukuhkan agama tu di dalam diri.. seperti juga rumah, kekukuhan sesebuah rumah itu terletak pada binaan tiangnya.. Jika rumah tidak mempunyai tiang, nescaya akan runtuhlah rumah tersebut.. begitu juga dengan agama. Jika tiada tiangnya, maka akan hilanglah agama dalam diri seseorang..

Betapa pentingnya solat itu disisi agama sehingga Rasulullah s.a.w  menerima wahyu keperluan solat itu terus dari Allah s.w.t semasa malam israk mikraj.. wahyu tentang solat tidak disampaikan kepada Rasulullah melalui perantaraan Jibril sebagaimana wahyu-wahyu lain.. Jelas disini, kepentingan solat itu.. Solat itu wajib ke atas setiap muslim dan makruh jika kita melambat-lambat dalam mengerjakannya.. setiap kali masuk waktu, kita haruslah menunaikan kewajipan solat itu secepat mungkin dan meninggalkan segala keperluan duniawi..

Tapi dalam kewajipan bersolat dan jangan melewat-lewatkannya tu, adalah pula masanya solat tu boleh di tangguhkan.. contohnya ketika kita dalam keadaan musafir.. kita dibolehkan melakukan jamak dan qasar.. Jamak takhir boleh dilakukan iaitu menghimpunkan waktu solat terdahulu ke waktu solat akan datang contohnya zohor di buat dalam waktu asar.. kita juga boleh melambatkan solat kerana kepentingan lain contohnya seperti makan dan berbuka puasa.. solat Maghrib boleh di kemudiankan selepas selesai berbuka.. jika makanan telah terhidang, tak baik jika di biarkan dahulu.. Rasulullah melarang kita melambat-lambatkan waktu berbuka.. kita disarankan melewatkan sahur dan mempercepatkan berbuka.. selain itu, solat juga boleh ditangguhkan dan haram jika diteruskan jika kita dalam berkeadaan junub ataupon hadas besar.. takkan makna junub pon nak kena aku terangkan lagi~ dah rasa layak untuk mandi wajib tu, cepat-cepat la pergi mandi..yang tu takleh tangguh-tangguh..

1 Orang mengumpat:

fiza said...

entry yg bagus!..
insyaallah.saya cuba untuk tidak melewat2kan solat saya.