Pages

Saturday, August 6, 2011

Bergaya dengan Fixie

Baru-baru ni aku sedikit tercengang bila tengok beberapa kumpulan budak-budak berkonvoi basikal keliling kampung. perghhh..budak-budak sekarang dah ada permainan baru.. bergaya dengan basikal fixie yang berwarna-warni.. memang cool lah~ zaman aku dulu-dulu, yang aku ingat, budak-budak suka bergaya dengan Chopper, BMX.. basikal BMX paling kuat pengaruhnya dulu sehingga popular dengan skill yang macam-macam.. lepas tu basikal mini.. basikal mini dulu hanya sinonim dengan budak perempuan je.. tapi pada satu tahap, basikal mini mula menjadi rebutan budak lelaki sebab nak bergaya dengan basikal mini yang ditukar aksesori.. fuhh..tak sangka basikal pon boleh menggamit memori silam..


Budak sekarang ni pulak dah bergaya dengan basikal fixie.. harga fixie yang aku dengar-dengar paling murah pon antara RM400-500 sebiji hinggalah mencecah ribuan ringgit bergantung kepada jenis dan modelnya.. dengan warna yang terang dan menyilaukan mata, fixie memang mudah menarik perhatian orang.. yang aku tak berapa berkenan pasal fixie ni ialah ia tidak mempunyai brek.. agak bahaya kepada penunggang yang baru nak belajar guna. kepada pengguna baru tu, aku syorkan agar memasang brek pada fixie anda.. kalu dah terer bawa nanti, ok la skit.. basikal ni memang tidak menggunakan brek kerana dia ia hanya dihentikan dengan teknik kayuhan reverse.. maknanya otot kaki korang mestilah kuat untuk menjadi penunggang fixie ni.. tambah menarik lagi, basikal ni boleh dikayuh kebelakang.. 

Tengok kepada penunggang fixie ni, mereka terdiri dari kalangan lelaki mahupon perempuan..kalu BMX dulu, budak pompuan memang jarang ada yang join.. tak sangka fenomena kegilaan terhadap fixie ni melibatkan semua lapisan masyarakat samada muda mahupon dewasa tanpa mengira jantina.. secara umumnya, aku rasakan fenomena fixie ni agak positif kerana golongan belia akan lebih tertumpu kepada aktiviti yang aktif dan secara langsung jugak akan mengurangkan kadar aktiviti merempit yang tak berfaedah.. tiada rempit, maka tiada jenayah ragut..hmmm, aku masih berfikir..perlu ke aku jugak memiliki fixie ni???





2 Orang mengumpat:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

bahaya kalau takde break.. yg pakar pun blh silap teknik apa lagi yang amatur..

shatooman said...

lekit : tu la pasal.. sesiapa nk guna tu disyorkan utk memasang brek~