Pages

Friday, August 12, 2011

Pendekar

Dah beberapa tahun aku tak aktif dalam dunia persilatan.. kadang-kadang, aku hanya memerhati dari jauh pesilat-pesilat berlatih.. perasaan hati membuak-buak ingin turut serta masuk ke gelanggang.. 'angin' untuk bersilat tak pernah lekang dari diri aku walaupon aku bukanlah seorang pendekar.. Aku tawar hati untuk menjejakkan kaki ke gelanggang kerana pesilat sekarang bukan lagi mencari ilmu tetapi mencari nama..

Sikap ingin dikenali dan ingin bergaduh menjadi punca budak-budak sekarang bersilat.. dan ramai yang baru belajar menumbuk dah mula berlagak..kononnya berilmu dalam beladiri.. mampu menumbuk dan menendang sedangkan hakikat sebenarnya, kekuda entah kemana, penumbuk masih tak bertenaga.. Bukanlah niat untuk mengata, tapi harap-harap mereka yang terkena tu terasa.. perlukah berlagak dengan ilmu? perlukah memakai baju seragam silat ke hulu-ke hilir? gaya dan mutu langsung tak sama.. latihan pula mahukan yang selesa..
Baru belajar menumbuk, dah anggap diri tu pendekar.. sedangkan gelaran pendekar tu bukan senang untuk dicapai biarpun bertahun lama berlatih.. Kecekapan kita bersilat bergantung kepada latihan dan kemampuan diri. tak sama setiap orang... sama seperti belajar berenang.. ada yang mula belajar di air tohor, parasa lutut.. ada yang belajar air paras pinggang dan ada yang belajar air di paras dada.. bergantung kepada kemampuan kita menguasai.. Jangan anggap kita perenang yang hebat jika baru bertatih di air tohor.. kerana di kelilingi manusia yang perasan pendekar, aku jemu untuk terus menuju ke makam pendekar tu.. bukanlah mahu tunjuk baik..tapi aku tak mahu jika aku sendiri mengaggap diri sebagai pendekar kerana sering di kelilingi oleh para 'pendekar'..

2 Orang mengumpat:

blog-tips-kurus said...

mase sekolah dulu pernah belajar asas je. part rolling atas tanah tu fobia gak.. ;)

L said...

selalu jerk orang nk tunjuk terer... ada ilmu seket je pun...ish3..

awak kuat marah?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jangan-marah.html