Pages

Sunday, August 7, 2011

giveaway: THE COLORS OF RAMADHAN

Huh... Bulan puasa ni agak sibuk bagi aku..nak online pon jarang-jarang je.. tengah malam buta baru berkesempatan nak buka pesbuk, nak baca blog.. dan aku terperasan abang Eqbalzack ada buat GA.. aku berkira-kira nak join sebab aku dah lewat 4 jam dari tarikh tutup..huhuhu..papepon, aku tetap nak buatlah sebagai sokongan aku kepada abang Eq yang menjadi idola aku selama ni..gambar pon aku baru snap dalam pukul 11 tadi..masih panas-panas, terus upload.. sesiapa nak join, memang dah terlambat dah..tapi letak la juga link kepada sesiapa yang nak usha blog abag Eq..

 



Aku nak pamerkan gambar 'colek perut'.. Colek adalah makanan ringan yang menjadi keharusan bagi orang Kelantan pada bulan puasa.. Selepas solat terawih, maka masyarakat Kelantan tanpa mengira lapisan usia akan menuju ke kedai-kedai yang menjual colek..Kedai yang menjual colek memang mudah dicari pada bulan Ramadhan namun pada bulan-bulan lain, ingin mencari sebuah kedai yang menjual colek adalah ibarat mencari sebatang jarum di tengah padang..

Colek perut ni lebih kurang rojak.. Colek perut dihasilkan dengan campuran perut lembu, pelempong a.k.a paru-paru, timun, taugeh, keropok, cucur atau disebut juga 'jemput malas', dan kuahnya yang dipanggil 'colek'.. kuahnya pulak dimasak dengan campuran gula melaka, gula dan garam, asam jawa, otak udang, belacan,cuka dan lada kering.. Sesiapa yang nak cuba rasa bolehlah membuat kunjungan ke Kelantan pada bulan Ramadhan ni.. aku rasa kebanyakan orang Kelantan yang berada di luar negeri Kelantan akan terketar-ketar untuk merasa makanan yang hanya muncul pada bulan puasa ni.. Hmm..paling menarik, tahun ni aku sendiri dah jual 'colek perut' ni.. siapa mau boleh la order..harga cuma RM2.00 je~ ekekeke..








6 Orang mengumpat:

eqbalzack said...

salam,
terima kasih join GA abg eq...
abg eq dah linkkan entry ni dengan peserta lain...
selamat berpuasa...

Unknown said...

waalaikumsalam~ trima kasih jgk kt abg eq sbb masih terima penyertaan ni~ ekekeke..

Faizal Sulaiman said...

tak sempat nak join GA abg eq neh.apa2 pun goodluck bro!!!

lama gedemo tak dengar nama colek ngan jeput malas,hehehehehe

tia @ Ini Kisah Tia said...

heh ! first time kut Tia dengar pasal kewujudan colek perut ni even ayah Tia orang kelate :D

Unknown said...

FaizalSulaiman : beso make doh ko?? ahaha...

Unknown said...

Tia : ehh.. baru tau ayah Tia org Klate..Tia leh speaking klate ke? ekekeke.. kalu x prnh dgr colek, mst x prnh balik klate ni..