Pages

Friday, October 15, 2010

Pengemis oh pengemis....

Aku sekarang ni makan sekali sehari je..bukan nak diet pon, tp dah jadi kebiasaan semenjak dua menjak ni... tapi yang aku heran, x jugak kurus2 badan aku ni..makin memboroi ada la.... selalunya tempat yang jadi pilihan aku melempiaskan nafsu makan aku adalah kat medan selera pantai dalam, warung ibu... yang aku suka sangat kat kedai tu bukan la pasal pelayan dia cun..semua makcik2 dah... import dari indonesia lagi.. yang aku suka pasal makanan dia memang best.. dah la sedap, banyak lagi tu. sepinggan boleh 3 orang makan. tapi aku rembat boleh je sampai licin... pekena nasi gorang ayam ngan nescafe beng..ohhh~ heaven gila...

Yang menjadi topik disini bukan pasal makanan kat warung ibu atau tahap keboroian perot aku apatah lagi pasal nafsu makan aku yang macam ular sawa, tapi yang aku nak kata ialah pasal pengemis. apa kaitan pengemis ngan warung makan?? ye la.. setiap kali aku pegi makan, ada je pengemis2 yang datang.. skali aku g makan, 3,4 orang pengemis yang datang dari meja ke meja.. tu tak termasuk kucing lagi..

Bukan aku nak menghina orang jadi pengemis.. tapi kalau dah memang cukup sifat, ada kudrat, apa jadah nyer nak mengemis. dah tuhan bagi badan yang sihat, sempurna sifat macam orang lain pon masih tak boleh nak cari kerja ke? kadang-kadang dah hilang rasa kesian.. tambah ngan rasa menyampah plak aku tengok. kalo yang datang tu buta ke, cacat anggota ke tak pe la lagi...

Tapi aku memang betol2 respek la ngan sorang orang buta kat kampung aku. walaupon dia buta tapi dia tak pernah minta sedekah apatah lagi menjadi pengemis. dia tetap berusaha sendiri walaupon mata tak nampak. apa dia buat?? kerja senang je.. jual alat mainan.. cam patung power ranger, kereta mainan, ultraman, belon.. kerja cam tu pon boleh sara hidup. memang kagum giler tengok cara kehidupan dia.

Yang aku pelik,ada jugak pengemis kaya raya... aku pernah tengok sendiri, sorang pengemis tu, siap je dia minta sedekah, tetiba tangan seluk poket seluar.. tup tup wat keluar henset motorola...ambik kau~ siap boleh wat panggilan lagi.. dalam tak sampai 10 minit, datang kereta perdana jemput dia... mak aih!!! siap pakai driver ke apa ni??? gila lah..minta sedekah pon boleh pakai kereta perdana.. tapi cuba korang pikir betul2.. kalo sorang bagi dia sedekah 1 ringgit malaysia sahaja, brape kah yang beliau perolehi sekiranya 100 orang yang bagi sedekah? ya...beliau berjaya menjana satu ratus ringgit malaysia sahaja. 100 sehari, kalo sebulan dah ringgit malaysia 3000.. ko kerja goverment pon susah mau dapat gaji sampai 3ribu kalo  belajar stakat spm apatah lagi srp. malaysia kan terkenal dengan rakyat yang bermurah hati dan suka bersedekah.. tak mustahil kalo peminta sedekah mampu jadi kaya..

Kalo pasal pengemis yang jadi kaya, paling menarik pasal criter sorang pengemis di China.. dari sorang pengemis, tetiba jadi kaya bila sorang jurugambar telah snap gambar beliau dan dimasukkan dalam internet. tetiba je si pengemis ni jadi femes dan terkenal sebagai pengemis paling seksi. aiyoo~ pegemis pon ada kategori jugak ke? bila dah femes, otomatik la syarikat2 iklan banyak mencari beliau dan beliau akhirnya bertukar profesyen dari sorang pengemis kepada sorang model.. memang untung nasib badan...

*Pengemis paling seksi..seksi ke macam ni???


ok, ni last perenggan dah.. penutup la gamaknyer... disini, aku menyeru kepada seluruh pengemis2 yang berdaftar dengan persatuan pengemis mahupon tidak, tolong jangan ganggu aku nak makan lagi lepas ni.. kalo yang oku aku boleh trime.. kalo datang yang sempurna sifat tu, aku tak mau kasi duit dah. aku mau kasi pelempang je.hilang terus selera aku nak makan. kepada kucing2 jalanan juga,
tolong jangan kacau aku makan selagi aku tak abis makan..kalo dah tinggal sisa2 nanti aku bagi la.. harap korang paham!!! kan aku lempar kat anjing baru korang tau~





errr... kalo yang macam ni datang mengemis tak pe kot...ngan wallet pon aku bagi~ xD

10 Orang mengumpat:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

betul la..bkn nak hina orang susah atau orang miskin..kehadiran pengemis masa makan memang mengganggu emosi dan mengurangkan mood makan.Masa makan kat kampung baru..dalam masa menghabiskan sepinggan nasi datang sampai 4 orang pengemis..mak aiii koyak poket beb,belum masuk lagi penjual kerepek sampai 4-5 orang lagi.Tersedak akak nak telan nasik.

Nur-Za Marlyana Mohd Kamal said...

amboi, skali dgn wallet ha nk bg, hahaha

Mira MingMing said...

kalo kat kelantan ni budak2 kecik..menakutkan siot..siap ugut2 kerumun2..budak kecik agi tu...kita pulak yang takut ngan die..

shatooman said...

Lydia : ye kak, mmg kaco daun betol la.. menghilangkan selera makan.kalo sorang x pe lg kan...

nur-za:uish~ rugi ni..dr jadi pengemis, baik jadi bini sy..sy akan berusaha menanggungnya ;P

mira ming: pernah kna jgk dr budak2. last2 terpaksa celik mata besar2.. biar kasi takut ckit. tp kesian jgk kt bdk2 ni.. biasanya diorang ni kena ugut ngan sindiket..

http://blok-batu.blogspot.com/ said...

entahla kalo rse nak bgi tu biarla ikhlas...jgn la bg dlm t'pakse..xdpt apa2..

shatooman said...

kalo dah datang smpai 3,4 orang tu, mmg x kan bagi pape la... x larat mau bg semua. kita pon duit ada ciput je.. kalo yg sempurna sifat lagi la.. mmg x mau kasi la. langsung x gunakan kudrat yang tuhan bagi.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kalau budak2 yang kena ugut ngan sendikit tu..akak paling cian,rasa nak angkut je diorang ni bw laridan letak umah kebajikan,leh ke?huhuhu

shatooman said...

kalu berani blh la angkut bebudak tu.. biasanya mereka ni diperhatikan oleh sindiket ni..takutnya x sempat akak angkut bebudak tu, akak plak yang kena angkut dulu ngan sindiket.. ;p

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

hahaha..nak angkut akak jugak ker?huhuhu.

shatooman said...

pernah terjadi kt kawan mak saya.. anak saudara dia hilang... pastu ada suatu ketika, dia pergi kat golok (sempadan thai, kelantan).. dia ada jmpa sorang bdk pengemis iras anak saudara dia yg ilang. tp x de kaki& tangan.. dia wt x tahu la.. tetiba budak tu panggil dia. "auntie.." bila dia berpaling, budak tu dh dibawa lari oleh sorang lelaki. x sempat nk kejor~

kena beringat2 la bila jmpa bdk2 mnta sedekah..kalo blh report je polis terus..