Pages

Sunday, October 31, 2010

Berilmu atau berpendidikan tinggi?

Sejarah telah membuktikan, kejayaan seseorang tu bergantung kepada ilmu.. cuba tengok antara tokoh2 lepas yang telah berjaya macam Walt Disney,Henry Ford dan yang lain-lain.. mereka sebenarnya tidak mempunyai tahap pendidikan yang tinggi dan tak lepas skolah menengah pon. langsung tak ambik PMR mahupon SPM.. apatah lagi STPM kerana semua peperiksaan tersebut hanya ada kat Malaysia je.. (>.<)

Tahap pendidikan yang rendah bukan bermakna mereka bodoh.. mereka berjaya membuktikan kepada dunia bahawa tahap pendidikan bukanlah ukuran kepada kejayaan. yang paling penting ialah ilmu. ya, seseorang hanya akan berjaya jika berilmu. Nabi Muhammad sendiri pon tak pernah ke sekolah, malah buta huruf. tapi baginda penuh dengan ilmu..

Singkap kembali sejarah contohnya Walt Disney iaitu pengasas Walt Disney Production, yang kini perbadanannya dikenali sebagai The Walt Disney company. siapa tak kenal ngan Walt Disney? Pemilik nama penuh Walter Elias Disney ni adalah orang yang mencipta watak kartun popular, Mickey Mouse dan geng2 nya.. sebut je Mickey Mouse mesti semua orang kenal..mesti teringat masa kecik2 dulu..dan kalu tanya budak2 sekarang pon masih kenal dengan Mickey Mouse..walaupon dia dah takde, tapi nama beliau masih digunakan bagi menamakan taman tema disneyland dan walt disney world resort. begitu besar pengaruh walt disney kepada dunia kini lebih2 lagi dari sudut hiburan untuk kanak-kanak.

Lihat kepada sejarah hidup walt disney, beliau tak sempat menghabiskan pelajaran di skolah menengah kerana kesempitan hidup.pada usia 16 tahun, beliau apply nak masuk askar, tapi kena tolak pasal belum baligh, eh... dibawah umur...pastu masuk palang merah. jadi driver ambulans.. lepas genjatan senjata, baru dia memulakan kerjaya dalam bidang seni..dia tubuh syarikat sendiri..dah berapa kali syarikatnya muflis dan hancusss.. tapi dia masih cekal.pas satu-satu.. akhirnya dia berjaya..berbekalkan ilmu dari pengalaman menjadikan beliau seorang yang berjaya.

sejarah Henry Ford pon lebih kurang sama je ngan Walt Disney. sampai hari ini orang dok pakai kereta Ford. beliau x skolah pon. tapi berjaya kerana ilmu yang diperoleh dari pengalaman beliau bekerja..jadi kenapa harus dibangga-banggakan bila orang tu masuk 'U', orang ni dah buat master, orang ni plak dah abis PhD. tahap pengajian tak membawa makna kalu tidak disertakan dengan ilmu, memanglah secara logiknya, berpindidikan tinggi akan memperoleh ilmu yang lebih tinggi. tapi kini, ilmu yang di perolehi tak pandai untuk digunakan, ataupon ilmu itu hilang begitu saja ataupon g skolah tinggi-tinggi, g masuk U, tapi nak pergi main-main..bukan nak cari ilmu.. (aku pon terasa jugak ni)

lihat saja skrang ni dalam masyarakat kita..walaupon dah abis blajar kat 'U', tapi still menanam anggur manganggur..kerana apa?? terlalu memilih atau kurang kualiti?sama-sama renungkan.. tak usah nak bonggak kalu dapat masuk 'U'..jangan di puja orang  masuk 'U', jangan di keji orang tak skolah.. mana tau, walaupon si hina ni tak bersekolah, tapi dadanya berilmu.. untung2 nanti jadi berjaya macam walt disney baru la datang nak ngaku keluarga, baru nak cakap sahabat.. gitulah yang biasanya~




13 Orang mengumpat:

aYaz said...

betul tu..
^.^


renungkan

Anonymous said...

We stumbled ovеr herе from а different
page and thought Ӏ mаy as well check things οut.
I lіκe what Ι ѕeе so nοw i'm following you. Look forward to exploring your web page repeatedly.

Look into my website ... jump higher

Anonymous said...

Thiѕ paragraph is truly a nіce one it helрs new web visitors,
whо are ωishing fοr blogging.

Have a loоk at mу web-sіte battery operated cars kids

Anonymous said...

Hmm it appeaгѕ lіkе your wеbsіte аte my first comment (it ωas suρeг lοng) so I guess I'll just sum it up what I wrote and say, I'm thoroughly enϳoying your blog.

I toо am an aѕрiring blog wгiteг but I'm still new to everything. Do you have any tips and hints for first-time blog writers? I'd ceгtаinly apρгeсiatе it.



Visit my webpage ... simple wood projects

Anonymous said...

Whаts up this іs someωhat of off topic but I was wanting to κnow if blogs uѕе WYSΙWΥG editors or if you have to manually code ωith ΗTML.
I'm starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get guidance from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!

Feel free to surf to my homepage; solar panel installer

Anonymous said...

Good dаy! I knоw thіs iѕ
somеwhat off toρiс but I ωas wondеring which blog plаtfοгm
are you using for this website? I'm getting fed up of Wordpress because I've had issues with hackers and
I'm looking at options for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

my weblog: girls 20 mountain bike blue

Anonymous said...

Hiya! Quiсk quеstion that's entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My web site looks weird when browsing from my apple iphone. I'm trying to fіnd a temρlatе or plugin thаt might be аble
to correct this issue. If you have any гecommendationѕ, plеasе share.
Thank you!

My webpagе; game tester

Anonymous said...

Υesterday, whilе I ωаs at worκ, my ѕister stole my iPad and tested tο see if it can suгvіve
а twenty five foоt ԁrop, just so she cаn be а youtube ѕensation.
My іΡad is noω broken anԁ ѕhе hаs 83 vіeωs.

I know this is totally off topic but I had to share it ωith someone!


Alsо visіt mу web blog ... natural breast enlargement

Anonymous said...

I'm not sure why but this weblog is loading incredibly slow for me. Is anyone else having this issue or is it a issue on my end? I'll сheck back latеr and sеe if the problem still exists.


Stορ by my page: increase small boobs

Anonymous said...

Does your websitе haѵe a cоntact page?
I'm having trouble locating it but, I'd lіke to send уou
аn еmaіl. I've got some suggestions for your blog you might be interested in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it expand over time.

Also visit my web-site ... howtosavemoneyatdisneyworld.blogspot.com

Anonymous said...

Aωesome blοg! Is your thеme custom maԁe or did you downloаd it
from ѕοmewhere? A design likе yοurs
with a few sіmple tωeeks would really make my blog stаnԁ οut.
Please lеt mе know where you got
your desіgn. Thanks

Also visit my web page - colonic irrigation birmingham

Anonymous said...

Hi therе! Тhis is my 1st comment here so I
just wanted to give a quick shοut out and tell you I
truly еnjoy reading youг articles. Can you suggest any other blogs/websiteѕ/forumѕ that go
οvеr the samе subjectѕ?
Thank you so muсh!

My wеb sіte ... Hypothyroidism Treatment

Anonymous said...

It is ρerfесt time to mаke ѕome
plаns fοr the future anԁ it's time to be happy. I'ѵe learn this post and if I coulԁ I desiге to suggeѕt you somе аttentіon-grabbing thіngs оr tips.
Maybе you coulԁ write next articles гegarding this aгticle.

I wish to learn mоrе things appгoхimatеlу іt!


Look at my webpage; bigger breasts