Pages

Friday, October 22, 2010

Cari Jodoh

Semenjak  aku di kerusi skolah lagi aku perhati.. aku wat satu hipotesis... jodoh yang tuhan tentukan kepada manusia ni memang adil. kalu pompuan tu lawa, mesti jodoh dia lelaki yang tak hensem.. kalu lelaki tu hensem, mesti jodoh dia pompuan yang tak lawa.... kalu ada yang kapel / kawin sesama hensem dan cantik, biasanya tak kekal lama... tapi ada jugak sesetengah kapel yang berkekalan... memang tak dinafikan. mungkin mereka tu spesel kes~ biasala, dlm pape hal pon, memang akan ada terjadi yang spesel kes...

Tapi memang terbukti hipotessis aku dapat diterima...walaupun bukan secara rasminya, tapi memang ramai yang berpendapat sama seperti aku..tak percaya cuba korang perhatikan sendiri di sekeliling... kadang2 timbul rasa dengki bila tengok pompuan lawa kapel ngan mamat yang tak hensem... timbul dalam pikiran, kenapa la pompuan tu pilih lelaki tu.. buta agaknya.. baik kapel ngan aku.(aku pun tak hensem jugak)... tapi semua tu sememangnya lumrah.. tuhan dah tetapkan.. kalu tengok lelaki hensem kapel ngan pompuan tak lawa plak, tetiba je tersenyum.. dalam hati dah gelak kaw2.. bangang ke apa lelaki ni.. ntah2 kena bomoh kot.. perkara macam ni slalu terjadi.. papepon lawa ke, hensem ke, buruk ke, gampang ke, semua tu subjektif... atas selera masing-masing untuk menilai... 

Lain padang, lain belalang.. lain tin biskut, lain plak biskut didalamnya... rambut sama hitam, bulu kaki pon sama hitam, tapi selera lain2... ada yang kata "si Minah tu lawa la.. muka putih melepak.." yang sorang lagi akan kata, " hek eleh.. lawa menda kalu camtu.. harap putih je. body cam papan. hidung kembang". yang sorang lagi plak kata, " eh, hidung dia elok je.. cam tu la baru cun. aku tak nak yang mancung2, macam burung belatuk je". See... selera setiap orang berlainan.masing2 ada pilihan dan penilaian yang tersendiri. Seandainya seseorang tu kita Nampak buruk, tapi mungkin dia lawa bagi orang lain.

Kekadang jeles gila tengok orang lain dok kapel2… aku jugak yang masih bujang lapok… tapi bila pikir baik2, elok juga la hidup solo2 gini, dari pening kepala dok pikir pasal kapel.. kejap2 elok, kejap2 gaduh, kejap2 mesej, x de kredit nanti kena maki… bujang macam aku bahagia je~ x de nak gaduh2.. x de nak kena maki walaupon tak top-up.. tak kena hantar report setiap masa.. certain yang kapel tu aku tengok seksa gila.. nak mandi pon kena report.. nak g makan pon kena report... nak kuar ngan member pon kena report.. huish~  terkongkong gila masa muda remaja…

Berbalik kepada jodoh, aku pernah dengar dari Dato Dr. Fadhilah Kamsah… pasangan kita biasanya mempunyai sifat yang berbeza. Kalu kita ni pendiam, mesti dapat kapel yang suka membebel… kalu kita ni garang, mesti dapat kapel yang cool, penyabar.. kalu sorang tu keras kepala, yang sorang lagi mesti mudah mengalah... kita cuba perhatikan, kalu si bapak tu garang semacam, yang emak pulak mesti lemah-lembut, penyayang.. kalu si emak suka membebel, mesti si bapak senyap je.. ye tak? kalu mak ngan bapak sama-sama garang, alamatnya, kojol la si anak~

jadi kesimpulan yang mudahnya, orang yang akan menjadi pasangan kita mesti mempunyai sifat yang berbeza dengan kita... kiranya cas positif mesti bertemu cas negatif.. baru neutral.. aman damai. tengok macam magnet, kutub utara takkan bercantum dengan kutub utara.. ia hanya akan bercantum dengan kutub selatan. jadi, golongan gay ke, lesbian ke, tak sepatutnya boleh bercantum sebab mempunyai alat  yang sama... eh, apa kejadah masuk pasal gay, lesbian pulak ni~ tu entry lepas la...

oleh itu, korang jangan la jeles ye lepas ni kalu jumpa kapel yang sorang tu hensem, yang sorang tak lawa or yang lawa kapel ngan yang cam gampang... semua itu adalah lumrah.. jadi kepada pompuan2 yang lawa atau perasan lawa, jangan dok berangan nak lelaki yang hensem.. begitu juga lelaki yang hensem, jangan mimpi la nak dapat chikaro yang lawa.. tapi mungkin korang boleh jadi yang spesel kes kot~ 


*tua kerepot pon dapat bini lawa~






p/s: aku yang tak hensem ni masih bujang pasal still mencari awek yang lawa kot.. (maaf kepada mereka yang termuntah membaca ayat ni..)



8 Orang mengumpat:

FaizalSulaiman said...

doa2 semoga jodoh anda lekas sampainya.hehehe

nadey said...

huhuh tp ade je yg same cantek same ensem berjodoh....

huhuhu doa2 kite dpt jodoh yg baik ok! amin

aYaz said...

dunia aje kecantikan luaran tu...
yg penting cantik di dalam...

^.^

masam-manis

ishiko said...

kihkih... setuju la kowt.. banyak rr camtu,,,

shatooman said...

faizal : amin..hehehe

nadey: tu yg spesel kes la tu.. mmg ada. tp kebanyakan kalu sama hensem ngan lawa, x kekal lama kot~ cth/ erra ngan yusri..xD

ayaz: betol tu..yg penting cantik dalaman.. sbb cantik luaran tu subjektif dan tidak kekal.. cantik mcm mana pon, kalu dh tua nnt, ttp kerepot~

ishiko : btl kan..kan?? :)

^^eKaTiKaH^^ said...

setuju ar gak...
bdw...luaran xpenting...
hati budi 2 yg penting..=]

bahyah said...

Allah s.w.t dah cipta kite berpasang-pasangan...:) kalau jodoh tak ke mana...

vampire's lovex said...

yeah..hipotesis kita sama..

tOl arrr kan..memg nomal fnomena ... =)