Pages

Sunday, February 20, 2011

Buruk sangka

Entry kali ni aku nak tulis simple je..Jangan buruk sangka kat orang lain. kalu boleh kat binatang pon, jangan la buruk sangka jugak.. buruk sangka kat orang ni sebenarnya satu penyakit hati.. suka buruk sangka menunjukkan seseorang tu mempunyai hati yang tak berapa elok yakni dalam bahasa mudahnya busuk hati. Jauhilah dari buruk sangka kerana Nabi pon pernah pesan, dalam badan manusia ni, ada seketul daging.Jika baik daging itu, baiklah orangnya, jika buruk daging itu, buruklah orangnya. daging itu ialah hati. 

Dari buruk sangka jugak akan lahirlah fitnah.. lazimnya begitulah yang terjadi.. bila kita fikirkan keburukan orang lain, maka terus akan sampai kepada orang lain iaitu orang ketiga, keempat, kelima dan seterusnya. Bila terjadinya fitnah, macam-macam boleh terjadi termasuklah sampai membunuh. Macam kita sedia maklum ayat Al-Quran sendiri ada mengatakan bahawa fitnah itu lebih bahaya dari membunuh. 

Kita selalu alpa.. buruk sangka kadang-kala pasti menyinggah di hati kita. Elakkan buruk sangka dari terus bertakhta di hati kita.. Jika musykil dengan seseorang, tanyalah sendiri tuan empunya badan, Jangan terus membuat kesimpulan sendiri ibarat guruh di langit air di tempayan dicurahkan.. nanti merugikan kita sendiri. Alangkah indah jika budi pekerti kita semuanya seperti baginda Rasulullah. Nescaya amanlah dunia, tiadalah sengketa.. hmm, pesanan untuk diri aku sendiri dan sekalian manusia..


*ihsan dari pak google

7 Orang mengumpat:

Ayuni said...

betul, buruk sangka boleh meutuskn persahabatan..

eqbalzack said...

salam...
abg eq sudah alaminya sejak berblogging ni..since 2007. berhati2 lah.

cengkerangcipot said...

peringatan utk diriku juga..
thx! :)

ghost writer said...

yerp,pesanan untuk aku jugak sebenarnya...

sab said...

terima kasih. info berguna :)

skandaLdariLangit said...

setuju.

FaizalSulaiman said...

sentiasa berbaik sangka:)