Pages

Monday, February 14, 2011

Pakaian

Rasanya ramai yang dah tahu, tapi aku tetap nak bagi tau jugak..aku nak cakap pasal pakaian kita. Pakaian yang kita pakai adalah lambang identiti kita. tahap pemikiran dan keyakinan kita. warna pakaian, jenis pakaian, lengan panjang or pendek, jenis tali leher, warna seluar, kasut dan macam-macam la pelengkap pakaian kita... pilihan pemakaian kita adalah melambangkan tahap pemikiran dan identiti kita sendiri.. contohnya maacam baju hitam, melambangkan kuasa, serius dan keyakinan.. maknanya, seseorang yang suka berpakaian hitam mempunyai keyakinan diri yang tinggi, serius dalam pekerjaannya dan berkuasa.. tengok macam hakim, boucer, kan mereka selalu pakai warna hitam.. berkuasa tu!!!

Takkan la aku nak bagi contoh satu-satu kat sini.. kalu korang nak tahu tu semua, pandai-pandai la cari ek.. aku cuma nak cakap pasal kod pemakaian ni.. dalam suasana berkerja iaitu dalam pejabat la senang, apakah perbezaan antara seorang manager dan opis boy? paling mudah kita nampak ialah, kalu bos mesti dia akan pakai kemeja lengan panjang plus tie.. opis boy biasanya pakai baju lengan pendek dan tiada tie. lengan panjang jugak dikatakan lambang kuasa. Ngerti kalian semua? Tapi dalam masyarakat kita, kenapa kita jadi malu kalu nak berpakaian segak, baju masukkan dalam seluar, pakai tali leher, berkasut hitam? Ini jelas menunjukkan kita tiada keyakinan pada diri sendiri.

Kononnya member-member akan kutuk la bila berpakaian kemas dan segak. kenapa harus malu jika kita tak buat sesuatu yang salah? bagi aku, malu itu perlu tapi biar bertempat. kalu memakai pakaian yang selekeh dan comot, itu memang patut dimalukan. jika berpakaian kemas, kita dapat mempamerkan keyakinan diri kita dan tahap pemikiran kita. cuba korang pergi ke mana-mana pejabat tak kira la swasta ke kerajaan.. sekali tengok pon korang boleh bezakan diantara despatch ngan bos kan? Pemakaian batik pon macam tu jugak. kalu pakai baju batik, mesti orang akan cakap macam wakil rakyat.. tapi biarkan semua tu. yakin pada diri sendiri apa yang kita buat itu adalah betul. 


*nampak tak kuasa diorang??



*keyakinan yang terserlah..sekali tengok dah tahu diorang ni mesti manager kan?


p/s : aku pon tak tahu apa yang aku mengarut ni sebab mata aku betul-betul tengah mengantuk dan tambahan dari tadi takde eletrik..skrg ni hujan~


















4 Orang mengumpat:

Ayuni said...

btul jugak, klau laki pkai kot, hensem...

ghost writer said...

pakai pakaian ikut kesesuaian tempat dan suasana..cuma risau terover lak..haha.ikut keselesaan pun ok gak kalau setakat nak santai..

fiza said...

pakaian melambangkan identiti kita! betul.tepat skali..hehe

My MiRa said...

bab pakaian ni..pakai ape saja yang kita rasa betul....selagi ianya tak salah dan tak menyalahi hukum2 agama islam.. :)


oh ye...dah tahu ke belum mira dah tukar url?ni url baru mira...

www.darihatimira.blogspot.com thanks ya :)