Pages

Saturday, February 26, 2011

Percayakan diri

Dalam jalan mengharungi kejayaan, kita mesti mempunyai sifat percaya kepada diri sendiri... Kejayaan tak semestinya korang  buat benda yang boleh mendatangkan wang berjuta-juta, atau kedudukan yang istimewa.. kejayaan bagi aku ialah keberhasilan atau keberkesanan atau kemampuan kita dalam mempersembahkan dan menghasilkan sesuatu. Paling mudah contohnya macam korang dok baca blog aku ni la.. kemampuan korang dalam menghabiskan bacaan entry yang aku taip ni akan membuktikan bahawa korang telah berjaya untuk membaca buah fikiran aku.. kalu korang baca tak habis, sudah tentu korang tak berjaya kerana korang tak betul-betul memahami isi penyampaian aku. disini letaknya juga sifat percayakan diri sendiri.

Korang boleh setkan kat otak korang bahawa korang mampu baca dan suka baca blog aku ni sebab blog aku memang best.. (kalu terasa nak muntah, sila pergi ke tandas..hahaha) keyakinan pada diri akan membuatkan korang terus berusaha membaca entry ni sampai habis. Jika korang tengok entry ni macam panjang je.. ah, malas la nak baca..maka terus klik [x] kat atas tu.. maka korang telah gagal untuk menghabiskan bacaan korang ni.. lawan kepada berjaya ialah gagal... jika kita tak mampu untuk berjaya, maka kita akan gagal.. ingat sekali lagi ye, contoh yang aku bagi ni hanyalah sekadar contoh semata-mata dan sekecil-kecil contoh agar korang paham apa yang aku maksudkan.. bukan aku nak masuk bangkul angkat sendiri ye~ aku tahu la blog aku ni tak best..huhuhu...

Secara asasnya, apa sahaja yang kita lakukan dalam kehidupan seharian kita pasti akan ada hasilnya. hasil itu samaada berjaya atau pon gagal.. berbalik kepada percayakan diri, kita perlu yakin bahawa kita mampu untuk membuat sesuatu. tak usah malu dan segan selagi kita tak buat sesuatu yang diluar batasan normal. kemaluan sifat malu tak bertempat tu adalah satu punca kepada kegagalan. percayalah kita mampu buat sesuatu perkara tu dan yakin kitalah orang yang terbaik dan terhebat yang mampu lakukan hal tersebut.. bukan bertujuan dengan sikap sombong dan angkuh, tetapi dengan keyakinan yang tinggi. satu contoh lagi la aku nak bagi..biar korang muntah baca contoh..asyik-asyik contoh je... dalam kes pertandingan menari la mudah sikit. korang percayalah pada diri bahawa korang memang boleh menari dan pandai menari.. yakin juga orang suka tengok korang menari..sikap tu akan menghilangkan perasaan gementar dan takut korang pada pertandingan. hasilnya pasti korang dapat buat tarian dan pergerakan yang terbaik. biar pun tak menang pertandingan, sekurang-kurangnya korang dah menghasilkan kejayaan dengan persembahan yang baik. menang dan kalah sesuatu pertandingan tu budi bicara juri.. biarkan urusan itu kepada mereka.

Malas dah aku nak membebel panjang-panjang..Ingatan dari aku, KEYAKINAN ITU KEJAYAAN.. jika korang tiada keyakinan maka jangan harap korang akan berjaya.. tanyalah siapa sahaja yang berjaya di dunia ni, mereka pasti ada sifat percayakan diri sendiri.bila dah ada keyakinan, buatlah perancangan yang sewajarnya untuk mecapai apa kehendak korang.. perancangan juga kunci utama kepada kejayaan.. kata pepatah, Kita jika gagal untuk merancang, maka kita merancang untuk gagal.. Akhir kata, tahniah kerana korang telah berjaya menghabiskan bacaan untuk entry ni.. tapi, walaupon ada yang berjaya baca sampai habis, rasanya ramai juga yang tak berjaya untuk tinggalkan komen...kan? kan??




3 Orang mengumpat:

Ayuni said...

sye tetap je komen disini....

ghost writer said...

yakin bahwa kepercayaan itu menjadikan diri lebih berjaya..

yakin boleh!

aleen aiden said...

en3 ni bukan tengok je mcm pnjg,tp memang boleh tahan panjang jugak nih.hahah :P