Pages

Sunday, February 13, 2011

Mereka lagi...

Berita hari ni melaporkan kumpulan Barisan Bertindak Hak asasi Hindu atau dalam omputihnya di sebut Hindu Rights Action Force (HINDRAF) mula buat hal lagi.. asyik-asyik demo.. takde benda lain ke nak buat? Tema perjuangan mereka ialah ingin di berikan hak sepatutnya kepada mereka. kononnya kaum India di Malaysia ni di tindas dan di pinggirkan.. mereka mendakwa kaum India dihina.. Haish~ apa jadah la orang nak hina kaum India. Apa-apa kaum sekalipon , aku percaya ingin menangkan kaum sendiri. Ingin lebihkan kaum sendiri. Tak leh nafikan hal tu. tapi soal penghinaan terhadap kaum India, aku rasa itu tak benar sama sekali.

Kalu ada yang di hina pon, bukan kaum India, tapi sikap golongan Hindraf tu sendiri. Demo je memanjang.. tahu tak perbuatan tu boleh menyusahkan orang lain? Aku pon ada kawan dari kaum India, dan kami boleh berkawan baik. tak de isu hina-menghina.. Hanya orang yang hina akan menggunakan cara yang hina untuk menghina orang lain. Aku betul-betul sakit mata dok tengok golongan hindraf ni.. bawa masalah je memanjang. baca betul-betul, Hindraf.. bukan Hindu, bukan India.. Aku takde masalah ngan orang India. Paling aku sakit hati bila mereka meyerang kediaman rasmi Perdana menteri masa majlis rumah terbuka Hari Raya dulu. sangat-sangat tidak sopan apabila datang beramai-ramai dan melaung-laung di rumah orang. Kalu orang datang melaung ramai-ramai kat rumah korang masa korang buat majlis, macam mana rasanya?

Aku mintak tolong la kat pengikut Hindraf ni, hentikanlah dok buat demo yang tak berpekdah tu.. tiada yang untung dan hanya akan merugikan. Apa lagi hak yang di inginkan? gunakanlah saluran yang betul dan bukan melalak- melaung beramai-ramai. Aku rasa semua hak sudah diberikan.. cuba baca perlembagaan negara dan cuba kaji apa isi perjanjian yang dibuat oleh datuk nenek dulu untuk menubuhkan Malaysia. Ramai pihak mencadangkan pengikut Hindraf di buang kerakyatan.. mereka di dakwa tak memahami perlembagaan negara dan ada juga yang langsung tak boleh berbicara Bahasa Melayu yakni bahasa Kebangsaan Malaysia. Wajar ke sorang rakyat tak boleh berbahasa kebangsaan bagi tempat tinggalnya ingin menuntut hak yang tak sepatutnya? Aku bertambah pelik, kalu orang Melayu yang buat demo, cepat je kena ISA... tapi hindraf dah berkali-kali buat hal. di mana ISA? apakah tindakan yang ingin menjatuhkan kedaulatan negara tu bukan satu bentuk yang mampu menggugat negara?

5 Orang mengumpat:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

mencik tau dengan dorang! Tindakkan dorang mampu memecahh belahkan kaum dia Malaysia..

ghost writer said...

depa ingat nih macam kat new delhi apa..leh demo2 macam tuh.filem tamil boleh lar.

haha

Ayuni said...

ssh ngan org cam diorg...

blog-tips-kurus said...

hhmmm... cubalah bersyukur dapat kerakyatan Malaysia ni..

darkbatman said...

menyusahkan org jer kan.. sume terseksa..