Pages

Thursday, February 10, 2011

Kepentingan Valentine

Sepanjang blogwalking hari ni, aku tertarik ngan satu entry Lekat-lekit, 'Rosak akidah kalau haramkan valentine'. hmm..  lekit pon dah bagitau, dan aku pon nak wat jugak ulasan pasal isu ni. Tengkiu Miss Lekit pasal telah memberikan aku ilham untuk menulis entry..ekekeke..dah la baru semalam Lekit berperang ngan Malware.. kesian betol dia, sampai tak tido le tu. papepon, buat lekit, jaga kesihatan elok-elok.. kome tu berbadan dua. berbalik kepada isu Valentine, setiap tahun mesti kecohkan? ada yang kata haram, ada yang kata di bolehkan, ada yang kata haram mengharamkan valentine.. macam-macam la kepala otak korang ni pikir. yang takde, nak diadakan, yang ada di tinggal-tinggalkan.

Beberapa hari lagi nak sambut Valentine. pasti semua orang tahu kan? tapi berapa ramai yang tahu lepas valentine tu hari Maulidur Rasul? ok, aku bagi pendapat dah ni. Siapa kita untuk menghukum sesuatu itu haram yakni berdosa? semua itu urusan Tuhan. Kita tiada hak menentukan. kita sembahyang penuh 5 waktu dan siap ngan sunat-sunat lagi, tapi kalu tuhan tak terima, tak dapat juga pahala. ingat tu.. dan bila memberi hukum haram, haram itu maknanya berdosa. Rasulullah pernah kata, halal itu nyata, dan haram itu nyata. dan diantara keduanya ada yang syubhah (ragu-ragu). jika kamu membuat syubhah, maka kamu terjatuh kepada yang haram, jika kamu tinggalkan syubhah, maka kamu telah menyucikan diri dan agamamu. Jelas bukan? 

Valentine tu kita letakkan dalam perkara syubhah. bagitu juga dengan Maulidur Rasul. perkara yang tak dinyatakan oleh Rasulullah dan Al-Quran. Tak salah nak sambut apa-apa hari sekalipun.Krismas ke, Deepavali ke, Tahun Baru Cina ke..Asalkan kita tak libatkan kepercayaan dan akidah, cukuplah. Sekadar sambut tak menjadi masalah. tapi Valentine kini dilihat sebagai hari nak cemolot, beromen, berzina.. apa jadah tu semua.. kalu stakat  nak bagi bunga ok la. ajak pergi masjid ke, berzanji ke tak mengapa. tapi ada ke orang sambut Valentine ajak pergi masjid, baca Quran? Valentine tu tak salah, tapi tindakan kita tu yang salah. keluar berpegang tangan la, berpelukan la, cemolot la.. yang tu dah terang-terang haram dalam Islam selagi korang tak kawen. Ada paham ka? kalu tak paham lagi, boleh tanya kat komen. Insyaallah, kalu mampu, aku akan jawab. aku pon bukan pandai sangat, tapi sedikit yang kita tahu perlu la di kongsi bersama.Islam itu mudah, tapi jangan ambil mudah dengan Islam.

*Jangan beraksi begini selagi korang tak kawen.


24 Orang mengumpat:

Ayuni said...

hm, aper2 pun sye x smbut pun....

Iklanneka said...

TAPI KENAPA MESTI 14 FEBRUARY NAK SaMBUT.. KNP NAK IKUT BUDAYA BARAT?

THE LEKAT LEKIT STORY said...

atas sebab2 tu la ia di tegah.. terpulang la pada diri masing2..

Cikgu Tie said...

Cikgu Tie sambut MAULIDUR RASUL ajer.

Melati Qistyna's Mummy said...

akak pun lupa bila valentine kalau x baca n3 neh...

akak bkn sambut pon, x penah, mb akak org lama [bkn tua yer...muahahah] kot, org muda2 jer yg dok tunggu2 nih... :P

ghost writer said...

rasanya nak komen apa tentang nih sebab dah terlalu banyak yang dikomen tentang valentine day nih..

beringat jer lar.mana yang elok ikut tak elok sisihkan..

Encik MamaT said...

kena baca sejarah valentine.. ada banyak versi... dan kena juga tahu mengapa mereka menyambut.. dan kena juga tahu.. bahawa jika kita menyerupai kaum itu.. maka kita juga tergolong dengan mereka...

semua boleh memberi pendapat.. tetapi bg aku.. segala sambutan2 itu lebih menjerumus ke arah maksiat... dan pihak tertentu solah2 seperti sengaja mempromosi begitu supaya kita menjadi rosak.... itu yang mereka mahukan...

shatooman said...

Ayuni : sy pon x pernah sambut dan takkan sambut..

shatooman said...

Iklanneka :entah la bro.. begini la ragam masyarakat kita.. mesti jugak nak terikut-ikut yg buruk.. yg baik x nak pulak di ikut.. hmm...

shatooman said...

Lekit : mmg takkan ada org sambut valentine ajak awek pergi masjid.. kan? kan?? dr buat maksiat, baik x payah sambut.

shatooman said...

Cikgu Tie : mengingati Rasulullah jauh lebih baik dr dok dating.. berselawat lebih banyak syafaat dari dok SMS awek.. ^^

shatooman said...

Melati Qistyna's Mummy : jgn kata 'orang lama' macam akak tak merasa valentine, sy yg dh 14 tahun akil baligh pon x pernah menyambut.. mmg x de pekdah.. org otak x senonoh je kot yg akan sambut.

shatooman said...

ghost writer : x komen pn x pe la.. aku tahu ko slalu jenguk blog ni.. ekeke...tq.. betol tu bro, yg buruk tinggal-tinggalkan, yg elok amal-amalkan..

shatooman said...

Encik Mamat : betol tu Encik Mamat. tp yg paling penting niat kita.. Segala benda yg kita lakukan bergantung pd niat. selagi x mempengaruhi akidah dan kepercayaan kita rasanya x mengapa..

mcm sambut tahun baru. 1 Jan adalah sambutan ulang tahun Jesus (Isa a.s). tp kita still sambut. x mengapa kita menyambut kerana niat kesyukuran di panjangkan usia. buat solat.. yg x betul kalu g melompat terkinja,berpeluk dan berpesta... bab valentine ni, kalu blh baik x payah sambut terus kerana keburukan tu lebih banyak dr kebaikan.

mcm yg aku katakan, jika ragu2 ngan hukumnya, adalah lebih baik tinggalkan terus. jauhi syubhah~ ^^

FaizalSulaiman said...

tak pernah sambut sebab event behind V-DAY ni selain kita hari2 pun leh kasih sayang:)

shatooman said...

FaizalSulaiman : betol tu bro.. nak berkasih sayang, setiap hari pon boleh. tp biarlah berkasih kena pada tempat dan orangnya.. bukan muhrim, belum kawen pon nak kasih-kasih ni yg x patut. valentine pulak hari produktif anak2 utk di buang sembilan bulan kemudian..

10jarijemari said...

yeA!!! tak perlu sambut lagi senang...sambut maulidur lagi bagus~

shatooman said...

10jarijemari : betol3x..

biharahim said...

ape yg aku sy pham pasal valentine nie kan adalah hari berkasih syg. so, xsemestinya pd 14 feb jerk kite clbrate ari berkasih syg nie. pastuh berkasih syg tuh pon xsmestinye dgn bf/gf. dgn mak ayah kawan2 pon bole brkasih syg kan as long as kita thu mne yg elok mne yg x.

tungkaran hati.blogspot said...

blog marche ....! Votre blog est super.

man yusoef said...

kadang2 kite tak tau agenda barat dlm setiap smbutan yg kita smbut tu... tapi rasanye tak payah la kot nak smbut valentine day ni.

shatooman said...

biharahim : pd valentine biasa tumpu kat pasangan kekasih je.. laki bini pon rasanya tak de sgt yg sambut.. apatah lg nk sambut ngan mak ayah..huhuhu.. tp kenapa la nk jugak ada valentine. padahal hari2 pon mmg boleh~

shatooman said...

tungkaran hati : bahasa apo ko guna ni?? tak paham den... huhuhu

shatooman said...

man yusoef : yup.. betol tu bro.. stakat nk berkasih, x payah tunggu Valentine.