Pages

Sunday, November 28, 2010

Leonardo

Tentu semua orang tahukan pasal lukisan monalisa.. lukisan agung yang dihasilkan oleh Leonardo da vinci mencecah harga berjuta-juta. Nak tahu lagi pasal Leonardo ni, meh aku bagitau...

1.     Lukisan Monalisa dihasilkan selama 10tahun. 10 tahun itu hanya untuk bahagian bibirnya sahaja. Lukisan tu jadi agung pasal ramai orang termasuk pakar lukisan tak tahu apa reaksi monalisa pada gambar tu. adakah dia senyum, adakah dia masam, adakah dia bersedih, atau biasa2.. sampai sekarang jawapan kepada gambaran perasaan monalisa masih misteri..

2.    Selain melukis, Leonardo juga mencipta gunting.

3.   Leonardo berperanan dalam mengembangkan beberapa ilmu seperti anatomi, astronomi dan kejuruteraan awam. beliau banyak menghabiskan masa dengan membedah beberapa mayat manusia untuk melukis bahagian anggota dan organ dalam badan manusia.

4.    Ada yang beranggapan Leonardo seorang gay. maka perhubungan sulitnya bersama monalisa hanyalah khabar angin. tetapi tidak dapat dipastikan sejauh mana kebenaran cerita tersebut.

5. Leonardo da vinci bermaksud Leonardo dari vinci, Itali. beliau tak menggunakan nama bapa pada namanya mungkin kerana pada zaman tersebut, penggunaan nama keluarga belum digunakan di Eropah. Ada juga yang mengatakan nama keluarga tidak digunakan kerana Leonardo itu anak luar nikah.

6.   setiap karyanya akan di tandatangani dengan nama 'Leonardo' ataupun 'Lo, Leonardo' yang bermaksud saya, Leonardo. Oleh kerana itu, kebanyakan pakar menggunakan istilah Leonardos kepada hasil beliau dan bukannya da vincis.

7.   Leonardo seorang vegetarian di sepanjang usia hidupnya..



Monalisa.. ko senyum ke, ko tengah masam ni? nampak cam sedih pon ada...
(gambar ni bukan gambar asli monalisa)



aku bagi yang ringkas2 cukup la.. kalu korang berminat nak tahu banyak lagi pasal datuk ni, korang usaha sendiri la cari kat mana-mana.. pakcik google pon ada..

13 Orang mengumpat:

h.a.n.i.S.a.h.i.S.m.a.i.l said...

tp kn...nmpk cam dia senyum je..;p
hahaha,maklumla bkn org seni..

shatooman said...

sekali tgk, nmpak cam senyum..cuba tengok baik2...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

cantik..macam manalah rupa sis klu dipotretkan..x pernah lagi pon..hehe

mia said...

org dulu-dulu, buat keje seyes kan.bibir saje da 2 tahun..

shatooman said...

LM : akak nk ke? kalu ada masa nnt sy try buat.. tp amatur je la~ x janji ekk.. kalu dapat la..

mia : skrg pon ada kot org yg seyes.. cuma kalu sampai bertahon-tahon tu, x ke gila namanya...haish~

Far8 budak baik said...

kesian kat dy ni wlaupun pekak
tapi dy tetap cun!!!=)

nurnatrah said...

misteri monalisa.ekeke.
cuba pulak post da vincci code.
amazing!

Fiqah Alias said...

lukisan mona lisa nie memang menimbulkan misteri dengan senyuman dia tu kn..??? huhu..hayati punya hayati..fuhh~ konpiuusss jer...

arif zakwan said...

aku rase die tgah senyum kat aku la...

shatooman said...

far8 : dia pekak ke?? x pasti la pulak..

nurnatrah : poning den mau layan da vincci code..

fiqah :makin hayato, makin konpius..

arif : senyum kt ko ekk?? ahahaha

NurAz said...

urmmm....

dia tak da perasaan..
hehe

fiza said...

betul laa...dia snyum ker,masam ke,sedih ke,putus cinta ke... aduhssssss...

shatooman said...

NURAZ : mungkin la kot~ hahaha

fiza : konfius kan??