Pages

Sunday, May 15, 2011

Duit panas

Teringat masa aku kecik-kecik dulu, aku selalu di arahkan untuk membeli goreng pisang... eh, silap.. pisang goreng..terbiasa dengan panggilan goreng pisang, sedangkan perkataan tu salah dari segi hukum DM dan pengertian sebenarnya..eh, perkataan tu tak salah, tapi penggunaannya yang salah.. goreng pisang ialah satu kata kerja iaitu menggoreng pisang.. manakala pisang goreng adalah kata nama iaitu pisang yang digoreng. ehh..eh.. apa jadah aku mengajar BM ni..ops..opss... berbalik pada tajuk asal, ok..aku gi beli pisang goreng..

Kebiasaannya aku akan membeli lebih kurang 2 ringgit malaysia sahaja.. Pisang goreng RM2 kat kampung aku banyak.. tak macam kat KL ni.. RM2 , makan sorang pon tak cukup.. kat kampung, dah boleh makan satu family... Ada ketika aku membeli Pisang Goreng RM2, aku akan bagi wang sebanyak RM5.. berapakah baki yang aku akan dapat? eh..silap.. termasuk bab matematik pulak.. bila aku bagi RM5, sah-sah la makcik yang jual pisang goreng tu akan memberi aku wang baki sebanyak RM3.. ermm..betul la kan? maaf, aku lemah matematik..yang menariknya, makcik tu akan seluk tangan kat dalam bajunya dan meraba-raba buah dadanya sendiri lepas aku bagi duit tu..lepas agak kepuasan, tup-tup dia keluarkan duit dan bagi kat aku..

Mula-mula tu aku tak paham kenapa dia buat begitu..lepas aku tanya mak aku, barulah aku memahaminya... oooo...rupanya dia bukan nak bagi stim... tapi dia simpan duit dalam tu..pergh... tak payah pakai purse.. simpan dalam coli je.. masa tu, aku betul-betul rasakan cara menyimpan duit itu selamat.. memang takkan kena ragut.. tapi kalu kena rompak, automatik, si penjenayah akan melakukan 2 kesalahan iaitu merompak dan mencabul.. lagi teruk hukuman nanti.. yang bestnya, bila dapat duit baki tu, masih terasa bahang panas-panas kat duit tu seperti hangat-hangat taik ayam gitu...Err..apa yang aku nak cakapkan sebenarnya ni?? ok, aku cuma nak tahu, apakah masih ada perempuan yang simpan duit cara ni? rasanya dah tak nampak dah sekarang makcik jual goreng pisang seluk-seluk kat dadanya.. eh, pompuan sekarang nak simpan macam mana, baju pon tak cukup inci... kalu simpan pon, mesti terjulur duit tu.. siyes aku cakap, cara simpan duit panas tu lebih baik dari korang bimbit purse yang beraneka ragam tu.. nak kena ragut pon senang kalu dok bimbit ni..




p/s : entry ni di taip lebih awal dari tarikh terbitannya.. masa korang baca entry ni, aku sudah pon dalam perjalanan untuk balik ke kampung~

p/s : entry ni merupakan entry terakhir aku...er..entry terakhir aku kat KL.. kalu kat kampung aku dapat internet, insyaallah aku akan update secepat mungkin..

12 Orang mengumpat:

Encik MamaT said...

sebenarnya ko yang hampir stim kan tgk makcik tu.. haha... gurau bro.. haha... orang sekarang takde buat mcm tu rasanya... ish.. kalo meniaga buat mcm tu.. alahai.. aku tak beli dah kot.. hhehehe...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

keh3...duit tu renyuk2 dan basah.hahaha...

lawak gak zamna dulu kan.kalau bonda akak wat kerja camni..siap lah kena bebel.hihi.mujur akak dah beli siap2 beg duit tuk bonda.selamat pulang ke kampung ye adik.

ghost writer said...

sebenarnya masih ada lagi yang guna cara tuh shatoo...dan biasanya ada di kampung-kampung.rasanya kalau tak silap dalam tahun nih gak penah tengok cara tuh masa beli cekodok..haha.memang klasik tul.

elis wanie said...

ada lagi kot..tapi tak nak la beli,hahah

fiza said...

hahahhaha!!!! ad lg kowt! balik kg kan?? try p jumpa makcik pisang goreng tu lg.. haha..

shatooman said...

encik mamat : time tu kecik lg la..mana reti nk stim2 ni..hahaha

shatooman said...

akak LM : mungkin juga ada bau~ ekeke

shatooman said...

ghost : kat mana tu?? kmpg aku xde dh kot~

shatooman said...

elis wanie : x nampak dh skrg ni.. tp kalu ada nk pergi la..lalalala~

shatooman said...

fiza : makcik tu dh x buat mcm tu dh.. skrg dia dh maju. pakai handbag sampai senget bahu sebelah..hahaha

EZAN IDMA said...

haha makcik pon tak agak2 amek duet kat situ depn org.kahkah

Anonymous said...

sbnr'y die bkn smpn tol2 dlm bra.. org2 zmn dlu pny bra mmg ad poket khas.. mak kwn ak y ckp..