Pages

Sunday, May 8, 2011

Dia yang ku panggil Mama

Pasti semua orang mempunyai Ibu..cuma mungkin ada yang sudah kehilangan..Sempena hari ibu hari ni, ingin aku lakarkan penghargaan buat insan yang amat penting dalam hidup manusia ini... Ada yang panggil ibu, ada juga yang memanggil mama.. sesetengah Insan memanggil mereka ummi..bermacam panggilan ditujukan.. namun maknanya hanya satu.. orang yang mengandungkan, melahirkan dan membesarkan kita dengan penuh ilmu dan kasih sayang.

Terimbau kembali memori tatkala aku masih kecil dulu.. Bila Mama marah, habis semua orang akan di leterinya.. Kalu sorang je yang buat silap, maka habislah satu rumah yang jadi mangsa kemarahan mama. Setiap orang akan kena aim dengan leterannya.. pendek kata, sekali dah berleter maka 18jam nanti la baru berhenti..Ish, benda yang tak berkaitan pon boleh jadi modal untuk beliau berleter...yang pastinya, setiap kali mama berleter, setiap orang dalam rumah akan dipersalahkan..




Masa aku kecik dulu, kata Mama, akulah anaknya yang paling pelik dan tak boleh nak marah lebih-lebih kat aku..ekekeke... Kalu abang-abang aku dulu, nakal sikit je, terus makan kepala tali pinggang, hanger, dan sebagainya~ bila dah kena balun tu, konpem la nangis.. tapi kalu nangis, makin la kuat kena tibai.. terus senyap la..takut dah kena tibai lagi..tapi aku pulak, sekali mama tibai, aku terus nangis..makin ditibai, makin kuatlah aku menangis.. maka mama mengambil jalan untuk memujuk pulak..setiap kali nangis, mesti aku akan dipujuk walaupon aku buat salah..hahaha..

*Abang aku...

Aku makin besar kepala sebab selalu dipujuk.. ;p



Paling buat aku sayangkan Mama ialah sebab dia tak pernah menghampakan harapan aku.. setiap kali aku mintak nak apa-apa, mesti akan dapat.. nak mintak makan apa pon, pasti dia masakkan.. alangkah bahagianya hidup ni.. Aku tak perlukan jin aladin untuk menunaikan impian aku..cukuplah aku ada Mama...uhh..tetiba teringin nak makan Nasi Dagang nih...Mama....nak balik!!!




Sungguh besar jasa Mama dalam mendidik aku menjadi manusia..Dia yang mengandungkan aku, dia yang menyusukan aku, dia juga yang membesarkan aku, dialah yang mengajar aku kisah-kisah nabi, mengajar aku mengaji Al-Quran, ajar aku sembahyang.. Kalu takde Mama, mungkin aku takkan kenal apa itu alif ba ta.. Hmm..teringat time dulu-dulu..lepas sembahyang Maghrib, kena mengaji Al-Quran.. habis mengaji, Mama akan bercerita pasal kisah-kisah nabi.. Part tu yang paling aku suka sepanjang hidup aku didunia ini..



Kini aku dah pon besar panjang.. dah hampir 25 tahun Mama membesarkan aku tapi kasih sayang Mama tetap macam dulu.. Kecantikannya masih jelas terlekat pada rupanya..cuma raut tua itu semakin berkedut berbanding dulu.. Mama kini sudah pon mendapat gelaran baru semenjak Abah mendapat gelaran Datuk.. maka Mama pon terpaksa menggunakan gelaran Nenek.. Haish..sudah bercucu pon Mama aku dan aku pon dah ada anak buah.. Err..anak sendiri lama lagi kot..kawen pon belum aku ni..

*Dah dapat sorang anak buah.. nanti mungkin yang ke-2 akan menyusul~ ekekeke


Pape pon, terima kasih Mama kerana dah membentuk aku sebagai manusia.. Terima kasih kerana mengajar aku erti hidup di dunia.. SELAMAT HARI IBU BUAT MAMA..eh, aku panggil Mama la.. SELAMAT HARI MAMA BUAT MAMAKU.. Nanti minggu depan Man balik, nak makan Nasi Dagang.. Mama buatkan ye~ ekeke.. Hmm..tiba-tiba teringat lagu dikir barat dari Halim Yazid yang bertajuk Pesan Mak.. mentang-mentang la dok jauh diperantauan ni..








17 Orang mengumpat:

FaizalSulaiman said...

happy mother's day utk mama kamu, shatooman!:)

vampire's lovex said...

gila manja...


dah salah,tapi di pujuk pujuk lak..


cisss.. *tetiba jeles.. bhahahaha



slmat hari untk mama kau. :)

Ini Kisah Tia said...

aluluuuu . manja je bunyik . hehe ;) Tia panggil ibu . ngee ..

Ini Kisah Tia said...

aluluuuu . manja je bunyik . hehe ;) Tia panggil ibu . ngee ..

THE LEKAT LEKIT STORY said...

Mak sy pula tgh menghitung hari nak naik pangkat nenek.. apapun memang dah tugas ibu kot kalau bab membebel.

shatooman said...

Faizal Sulaiman : tq bro~ :)

shatooman said...

vampire's lovex : hahaha..pura2 manja~ baru x kena marah..wakakaka

shatooman said...

Tia : muka je legend, tapi dalam hati ada taman..ekekeke..

shatooman said...

Lekit : selamat menjadi ibu.. x lama dh tu~ smoga lekit berjaya menjadi ibu yg baik mcm mak saya..hehehe

Momok Nadim said...

lepas ni, ko wat lar mama ko jadi nenek plak...:)

anyway..nice entri bro..happy mothers day..:)

shatooman said...

Momok Nadim : hahaha..nnt akan difikirkan..tq bro

ghost writer said...

selamat hari ibu untuk ibu2 di malaysia.

semoga semuanya mendapat kerahmatan illahi.

shatooman said...

ghost : semoga para ibu sentiasa dirahmati dan diberkati..

apik pehe said...

hehehhe..kim salam kt mama tau

shatooman said...

apik pehe : insyaallah... :)

HZQH said...

cool :DD haha

shatooman said...

HZQH : apa yg cool?ekekeke ;p