Pages

Saturday, May 14, 2011

Hantu

Aku dapat idea ni lepas baca entry di blog Lekat lekit, pasal hantu. Korang percaya tak adanya hantu? Rasa-rasanya bagi mereka yang tak pernah nampak dan terlalu percayakan kajian saintifik, jarang yang nak percaya kewujudan hantu.. Seperti yang di sepakati ramai, hantu itu adalah jelmaan jin dan syaitan untuk memberikan ketakutan kepada manusia dengan bentuk mereka yang hodoh dan melahirkan perasaan ngeri apabila manusia melihatnya.. mereka juga akan mengusik dan memberikan bebanan supaya kita lebih gentar kepada mereka.. tujuannya hanyalah supaya manusia lalai kepada Allah dan lupa bahawa yang perlu ditakutkan sebenarnya hanyalah Allah dan Allah jua lah yang maha berkuasa.

Bagi mereka yang tak pernah di ganggu dan melihat jelmaan tersebut akan berpendapat bahawa jelmaan itu sebenarnya halusinasi bagi mereka yang takut.. apabila terlalu takut, maka wujudlah halusinasi yang membayangi fikirannya..Hmmm... Dulu-dulu, aku pon tak pernah percaya adanya hantu ni.. tapi kini aku terpaksa percaya apabila dah beberapa kali aku terkena gangguan dan nampak kelibat entiti tu... bukan aku nak mempengaruhi korang untuk mempercayai hantu..itu terpulang pada pandangan masing-masing. tapi pengalaman aku melihat benda-benda gini dah terlalu banyak.. masa mula-mula kena, memang kecut jugak sampai berlari-lari.. tapi sekarang, aku dah makin boleh selamba jika melihat benda-benda gitu..

Aku takut ke? aku terlalu percaya benda tahyul ke? seperti yang aku katakan, dulu aku tak percaya ada hantu-hantu ni.. penakutkah aku akan benda-benda ni kalau aku selalu je lepak kat kawasan hutan, di kawasan kubur termasuklah kubur cina yang di atas bukit nuh sorang-sorang diri di waktu tengah malam? Bukan aku nak cakap besar, tapi memang benar bahawa aku selalu lepak kat kubur terutamanya dan biasa sorang-sorang kalu tak tahu nak lepak kat mana.. kubur ngan rumah aku tak jauh pon.. dalam 200 meter gitu je..tapi memang gelap gelita la kawasan tu.. Aku gila ke? mungkin.... itulah yang member-member selalu kata kat aku.. tapi disanalah aku akan tenang.. disana aku akan damai...sampaikan pernah dihalau oleh polis yang lalu meronda.."hoi!! apa jadah ko buat kat tengah kubur malam-malam ni?? buat minyak dagu ke??" ekkk...

Pengalaman melihat benda tu terlalu banyak.. nak cerita kan, memang takkan habis walau sehari semalam.. cuma yang aku nak katakan, mereka itu hanyalah jelmaan jin dan syaitan.. makhluk ghaib itu sememangnya wujud... pasal tu kita kena percaya sebab termasuk dalam rukun iman.. Gangguan mereka takkan kemana pon kalau kita buat tak tahu.. lagi kita takut, lagilah mereka suka sebab kita takutkan mereka, bukan takutkan Allah..Tapi aku paling tak percaya pasal roh orang mati yang merayau-rayau dan menjadi hantu.. sebab dalam Islam dah menjelaskan, bahawa roh orang mati akan berada di alam barzakh dan takkan berada di alam manusia lagi apatah lagi bertukar menjadi hantu atau pon zomba zombie.. Jelmaan yang dikatakan si mati itu hanyalah jelmaan jin dan syaitan yang menyerupai si mati untuk memberikan kengerian kepada manusia..








p/s : kalau rasa takut tu datang, amalkanlah baca Al-fatihah, 3 Qul dan Ayatul kursi.. Insyaallah mereka takkan ganggu kita.

p/s : semasa baca entry ni, jangan sesekali pandang belakang.. hmmm.. apakah yang ada dibelakang anda sekarang?

7 Orang mengumpat:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

semua tu adalah cara syaitan menyesatkan manusia..

ghost writer said...

jangan terlalu takut dan jangan terlalu berani...antara ke duanya sangat mudah untuk makhluk entiti tuh datang ganggu kita.

shatooman said...

Lekit : mcm2 cara yg digunakan mereka utk menyesatkan anak adam

shatooman said...

ghost : mungkin juga... tp ko adalah hantu yg paling best.. pandai berblog~ ekekeke..

EZAN IDMA said...

nasib baik bace waktu siang. hehe

ukhti syikin said...

erk. belakang sy ada ... encik mamat :|

FaizalSulaiman said...

dekat tempat kerja pernah nampak sekali.berpeluh peluh time tu