Pages

Thursday, May 12, 2011

Niat

Setiap perbuatan kita pasti dimulakan dengan niat.. Niat kita tu akan menjadi perangsang untuk kita menunaikan perbuatan kita.. Tapi setiap niat kadang-kadang tak selari dengan perbuatan.. ada yang niat baik, tapi menggunakan cara tak berapa elok..ada yang niat buruk, tapi perkara yang dilakukan itu bagus.. Cuma kena ingat, niat kita hanya Tuhan saja yang tahu..perbuatan kita pula orang yang akan menilainya..

Andai kita nita baik sekali pon, tetapi jika pelaksanaan kita itu bercanggah dengan norma kehidupan manusia, kita tetap akan dianggap salah. Aku perhatikan diri aku sendiri... kebanyakan perbuatan aku sering dianggap tak elok dan tak bersesuiaan..tapi aku suka cara aku.. Mak aku selalu marahkan aku.. bila si suruh menyapu, potong rumput, kemas rumah..selalunya aku buat donno je.. itu sikap aku..tapi semua itu aku akan lakukan bila takde orang.. aku tak suka buat-buat kerja depan khalayak..Niat untuk membuat kerja-kerja tu memang ada, tapi bukan di depan orang..

Pernah terjadi dulu, sorang lecturer marahkan aku sebab datang lewat untuk test kerana tertido.. katanya berbunyi, "awak ada potensi untuk berjaya..tapi itu semua tak kemana kalu malas. asyik tido je memanjang".. mungkin juga silap aku kerana tertido.. member aku yang senasib ngan aku pulak ada bagitau.. "kita ni bukannya malas..tapi terlampau rajin..malam-malam, orang tido tapi kita sangap nak study..siang hari mula la mengantuk".. Niat tu memang untuk study dan mendapatkan ilmu.. tapi bila perbuatan dah tak dapat diterima oleh orang lain, maka akan dikatakan pemalas pula... Satu hal lagi, aku suka membaca apa saja yang aku minat.. aku takkan baca apa yang aku tak suka walaupon benda tu nak masuk exam.. besok nak exam geografi, malam ni boleh pulak membaca pasal sejarah.. apa kebengongnya.... bagi aku yang penting itu ilmu.. setakat result exam, bukan boleh jadi panduan hidup..

Dalam blog ni pon sama jugak... aku suka menulis pasal kutuk-kutuk orang.. memperlekehkan orang.. nak menunjuk baik, berlagak alim dan sebagainya.. Dengan ayat yang memanaskan punggung dan ayat-ayat tak senonoh tu, aku nak orang-orang yang terasa tu berubah.. kalu kita cakap elok-elok, hanya masuk mata kanan, keluar mata kiri la.. Kalu diberi pedas-pedas tu, baru la orang tu akan berfikir skit..tu niat aku..tapi ada orang yang baca blog aku akan kata aku ni celupar.. cakap ikut suka hati.. otak tak senonoh.. Hmmm..aku masih punya otak untuk bezakan baik buruk.. Aku bukan orang yang suka melaung-laung tak tentu pasal..Jadi kalu korang taknak orang kutuk korang, buatlah perbuatan yang baik.. jangan stakat niat je kerana itu belum mencukupi..Jangan jadi macam aku.. Niat baik sekalipon, orang akan salah tafsir dengan perbuatan kita nanti...

4 Orang mengumpat:

Encik MamaT said...

hehe.. niat kena selari dengan perbuatan kita... btol tu.. nak buat baik tapi tak kena gaya... tak boleh jugak.. ye tak

shams said...

niat tu penting..
tapi lau tak nak buat depan org camne..
lau org minta tolong time tgh org ramai camne?

shatooman said...

Encik Mamat : betol tu..


shams : tu hanya saya..jgn jd mcm sy..ekekeke.. minta tolong x de masalah..jgn nk mengarah..

ghost writer said...

makanya niat itu lebih penting.tapi kalau tidak dijelaskan pasti ke lain yang difikirkan...