Pages

Wednesday, May 11, 2011

Terima Kasih

Ucapan Terima Kasih ialah satu tanda penghargaan kepada orang yang memberikan bantuan kepada kita. Mak aku selalu marah kalu aku tak reti nak ucapkan terima kasih kepada orang.. Orang bagi air ke, orang hidang makanan ke, orang bagi pinjam benda ke, orang bagi duit ke cubalah ringankan mulut untuk ucapkan terima kasih.

Sesungguhnya, apa yang aku perhatikan selama ni, masyarakat kita amat susah untuk mengucapkan kalimah pendek tu. Bak kata mak aku, ada emas ke dalam tengkuk tu sampai tak boleh nak keluar suara untuk ucapkan terima kasih?? takut sayang emas tu keluar.. tapi kalu betul-betul ada emas dalam tengkuk, setiap masa aku akan ucapkan terima kasih.. kaya la aku kalu emas selalu keluar..boleh digadai dan dijual.. Tapi sedarlah, manusia yang suka berterima kasih tu sebenarnya amat kaya. tak perlu jual emas yang keluar dari tengkuk..Kayanya tidak ternilai..

Masalah orang kita, aku tak tahulah sama ada memang tak suka berterima kasih, atau pon malu nak berterima kasih, atau pon ego, atau tak reti nak ucap terima kasih.. Fikirkan jika kita sebagai orang yang mendapat ayat terima kasih tu.. alangkah sejuknya hati mendengar. terasa bantuan atau kerja kita tu dihargai.. Apa yang korang rasa kalu korang dah susah-susah tolong orang, tapi orang tu buat derkkk je.. kadang-kadang sakit hati jugakkan? kita dah berpenat-lelah untuk depa, tapi depa tak hargai pon.. jadi kalu korang nak orang berterima kasih pada kita, kita dulu la yang selalu ringankan mulut berterima kasih kat orang. Sesungguhnya perkataan Terima Kasih itu adalah penghargaan yang lebih bernilai dari balasan wang ringgit.. Terima Kasih kepada korang semua, kerana sudi singgah sini sambil membuang masa dok baca entry aku..






p/s : aku cuma pelik, kenapa kalu orang ucap 'terima kasih', kita perlu jawab 'sama-sama' ... kenapa tak jawab 'kasihmu diterima'? 

p/s : aku rasa, perkataan sama-sama tu bermaksud terima kasih kembali kot.. mungkin yg sebenarnya "samalah" atau "sama...sama...''..menunjukkan memberi balik kasih yang diterima dari orang tu..

6 Orang mengumpat:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

hurmm biasanya org jwb kasihmu diterima bila kekasih ucap time kasih jek kan?keh3

shatooman said...

akak LM : mungkin kot..hahaha

EZAN IDMA said...

time kasih. hehe ;p ha jawab jawab ;p

halila Ibrahim said...

memang selalu ucap terima kasih.. anak2 pun di ajar cam tu...

shatooman said...

EZAN IDMA :uikk?? pehal tetiba terima kasih ni..ekekeke..kasihmu diterima.ekkk kang ada pulak yg jeles nnt..hahaha

shatooman said...

halila Ibrahim : bagus kak.. anak2 kena di didik dr kecik2 lg..