Pages

Friday, December 10, 2010

Disebalik Nobita dan Doraemon

Doraemon adalah salah satu komik dan kartun animasi yang popular.. bila disebut Doraemon, mesti otak segera akan membayangkan robot kucing berbentuk bulat dan mempunyai poket yang boleh mengeluarkan pelbagai barang yang pelik-pelik. Disamping itu, mesti akan terbayang Nobita yang lemah dan lembab dan sentiasa memerlukan bantuan Doraemon.. Ramai juga yang tahu bapa dan pencipta kepada Doraemon dan rakan-rakannya ialah Fujio F. Fujiko. Namun, berapa ramai yang tahu, siapa sebenarnya Fujio F. Fujiko?

Fujio F. Fujiko sebenarnya nama pena bagi dua orang mangaka iaitu Hiroshi Fujimoto dan Motoo Abiko. Pasangan gay mangaka ni mula berkenalan dari skolah rendah lagi. lepas naik skolah tinggi, mereka berpisah skolah tapi masih lagi setia bersama dan berkongsi minat melukis. Oleh kerana masing-masing anak sulung dalam keluarga, mereka rasa bertanggungjawab nak sara keluarga dan mereka telah berpakat untuk bekerja lepas abis peperiksaan STPM. disebabkan Jepun takde STPM, mereka pon telah bekerja lepas abis skolah tinggi. Si Fujimoto kerja di syarikat manisan dan kekasihnya si Abiko pula kerja disyarikat surat kabar. pastu si Fujimoto cedera dan tak leh kerja lagi..cedera sebab kena pukul kerana mencuri manisan ke, tak tahu la aku..Tapi rasanya dia tak curi.. apa jadah nak curi manisan. kalu susu F&N ada gak pekdah..

Pastu, pada tahun 1970, Fujimoto pon melukis pasal Doraemon.. mula-mula takde pon budak-budak nak tengok cerita robot kucing bodoh tu, apatah lagi orang tua.. mungkin pada masa tu, mereka beranggapan robot kucing dari abad 22 tu benda kurafat.. tak leh percaya!! mungkin la..mungkin..mana la aku tahu cerita sebenar.bukan aku ada lagi masa tu... tiga tahun lepas tu, Doraemon dijadikan cerita animasi.. baru meletup-letup.. Pada tahun 1988, Fujimoto ngan Abiko telah bercerai berpisah dan membawa haluan masing-masing. Fujimoto terus mengarang Doraemon sampai la ke akhir hayatnya. setiap tahun dia pasti akan mengarang satu cerita panjang Doraemon. Jika Doraemon itu idea dari Fujimoto, karya dari idea Abiko pula ialah Ninja Hatori.. mereka juga bersama-sama menaikkan manga lain seperti Paman, 21Emon,Qtaro the Ghost dan macam-macam lagi dibawah Studio Zero yang ditubuhkan oleh mereka.


Doraemon dan rakan-rakan






Ninja Hatori






8 Orang mengumpat:

kakchik@ella said...

Doraemon?? anak akak peminat gila dia. hihi ..

shatooman said...

bukan anak akak je..saya pon minat gila-gila jugak..hahaha

My MiRa said...

mira minat!! dari kecik2 ag mira minat doraemon..hehehehehhetapi dah besar ni tak sempat nk tengok citer kartun....rindulah kecik2 dulu

shatooman said...

walaupon jarang tegok tv skrg, masih sempat lg curi masa tgk kartun kadang2..ekekeke

ijatnuar87 said...

hehehehe...mmg minat doraemon...tinggi & berat doraemon tu sma cam purata tinggi & berat budak jepun...

shatooman said...

paling penting, makan kuih dorayaki~ ekekeke

biskut said...

Haitt!!!gue mau jadi hatori ninja..zaman kecik gue membesar dengan citer ninja.tapi doraemon minta gak.

shatooman said...

suka jugak tengok ninja hatori.. dia x pernah bercakap pon.. bisu agaknya..ahahha