Pages

Thursday, December 16, 2010

Senapang aku!!!

Masa dok round-round kampung tadi, aku ternampak budak-budak dok main senapang kayu.. alah, senapang yang dibuat dengan kayu, pastu guna terung pipit untuk jadikan peluru. aku hanya tersenyum melihat gelagat budak-budak yang bermain tembak-tembak tu. Namun disebalik senyuman tu, terselit nostalgia dilubuk mindaku.

Masa kecik-kecik dulu, abang-abang aku masing-masing ada senapang kayu sendiri. dengan berlagak nak mampos, mereka hanya ketawakan aku kerana tak mempunyai senapang. Dengan perasaan dengki yang membuak-buak, aku pon menangis kat ayah aku. Heh~ aku memang kuat nangis masa kecik-kecik dulu. sampai mak aku pon pening..ngeh..ngeh..ngeh.. Ayah aku yang penuh kasih sayang dan rasa serabut dengan tangisan aku terpaksa la mencari kayu untuk dijadikan senapang untuk aku. 

Tengah dalam proses nak buat senapang kayu aku, adik aku pula datang.. dengan muka selamba badak beliau berkata yang senapang tu dia punya. Citt~ aku dengan gaya jason king tengah berak pon membalas, "Ni senapang aku!! abah buat untuk aku la.." dengan penjelasan aku tu, adik aku pon mula meroyan dengan meniru gaya aku membodek ayah aku tadi.. nangis!!!yeah~ pening lagi ayah aku mencari kayu. nak gergaji lagi nak kasi bentuk senapang. letak getah gelang lagi.

Bila senapang aku ngan adik aku siap, maka dengan muka berlagak koboi berjalan keliling kampung mencari abang-abangku ngan member kampung yang lain. terung pipit diisi penuh poket.. sebiji siap sedia terselit di senapang kayu sebagai langkah berjaga-jaga ancaman member sekampung.. siapa lalai, memang menjadi mangsa tembakan la. Peristiwa tu membuat aku betul-betul menghargai ayah aku sampai sekarang. walaupon ayah aku tak banyak bercakap, tapi bila aku minta apa-apa mesti dapat.. sampai nak cari kayu, nak potong kayu bagi jadi bentuk senapang pon dia buat..

senapang kayu hasil carian encik google

terung pipit dijadikan peluru



p/s : tetiba rasa nak cari kayu, nak buat senapang.. tapi x kan aku nak berperang ngan budak-budak kecik??

6 Orang mengumpat:

Ayuni said...

mainlah pistol bdk2 tu....hikhik...

EnHEar said...

hihihi.... apa kata g main paintball.. sesuai sikit,,,,

Anonymous said...

haha kenangan nostalgia...itu lah pengorbanan ibu bapa..semuanya ditunaikan demi anak... hahha

-ashley-

biskut said...

hahaha..pengalaman kita zaman kanak2 sama jer shatoo...sampaikan nak suh makan kena sorok dulu senapang tuh.aiya..lu mengingatkan aku pada citer zaman budak.good!

shatooman said...

Ayuni : best boleh main kejar2 sambil berperang..hehehe

EnHEar :pernah main paintball..mahal la.. x mampu kalu nk main slalu. :(

Anon : Sebab tu anak2 kena menghargai ibubapa.. ^^

biskut : sorok senapang..hahaha.. kenangan zaman kanak2 sungguh indah~

komel71 said...

Perhhh!!! Ini mmg Malaya OllSkool Combat Toy.
Aku entah berape ratus kali pernah kena fire ngan benda alah ni. Tapi apa pon,,, semua ni tetap KREATIF. Pasal zaman ni kami tak ada banyak pilihan nak main toy yang agak baik. Ini pon jadi ler....
" MEMANG BEST "