Pages

Wednesday, December 1, 2010

Lokcing

Tetiba kepala otak aku dok pikir nak makan sejenis makanan yang tak pernah aku jumpa di KL ni.. Makanan yang hanya dapat aku jumpa kat Kelantan tu di panggil lokcing. Lokcing atau dalam bahasa melayu stendetnya disebut sate ikan (betol ke??) ni berupa seperti sate dalam saiz kecik. kalu dulu harganya hanya seposen satu cucuk / batang, sekarang ni dah 20sen satu.. 

Lokcing ni biasa dijual atas basikal tua (juga di panggil basikal unta) dan di jaja oleh penjualnya ke setiap kampung. basikal yang siap ada kotak untuk simpan lokcing, arang, bekas colek (colek=sos/ pencicah) dan bekas arang untuk membakar lokcing dikayuh ke sekeliling kampung sambil membunyikan hon.. pon..pon..

bila dah dengar bunyi dari penjual lokcing,  maka ramai lah budak-budak yang akan mengerumuni si penjual. biasa penjual akan tanya nak manis ke pedas? colek a.k.a sos bagi lokcing di bahagi kepada manis (tak pedas) dengan yang pedas (padahal x pedas pon). kalu aku kecik-kecik dulu, aku suruh penjual tu campur dua-dua..hehehe~ teringat masa dulu2, kalu nak beli lokcing mesti sebut "Be, nok lokcing serial.. wak samah-samah deh.." (bang, nak lokcing seringgit, buat 50sen-50sen ye)



gambar lokcing yang aku dapat dari pertolongan encik google.. credit to tulisblog.com.



16 Orang mengumpat:

alienelliz said...

haha aku x tau pun nme dia locking..nme sedap tu..pernah gak mkn..time2 lapar mmg sedap..hehe

dulu aku beli, aku pgil..err..
"bang, kasi rm2"..haha sebab tak tau nme ape bnda tu..haha

shatooman said...

alienelliz : ahaha.. ingat betol2 nama dia.. lokcing.. ^^

mia said...

huwa..xpenah makan lgi..smpai kelantan pon baru sekali je..hehee..nnti if singgah sane lgi, sy cari smpai dpt lokcing ni..

erk..1st time sbut, bunyi mcm loceng pulak..akkehekhek

shatooman said...

mia : mesti kena makan ni~ bunyi hampir sama..tp sebut kena betol.. kalu mintak loceng, nnt penjual lokcing tu bg loceng kt basikal dia.. ;p

Anonymous said...

salam,

nampak menarik. dekat trengganu ade jual x..?

-Ashley-

shatooman said...

anon : ntah la.. x pernah tanya org trengganu. kalu daerah besut dan jertih ada kot.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

masa dukkat ganu dulu selalu beli..heheh,sedapp

shatooman said...

LM : ooo akak pernah dok kt ganu~ maknanya ganu pon ada jugak la lokcing ni...

fiza said...

kat penang pnggil Satay Ikan. hehehe..sdp!

shatooman said...

fiza : jadi betol la lokcing ni di panggil sate ikan~ ingtakan dh salah..

tiKa_AkiTa said...

saya penah makan satay ikan kat KL...

nak die g carik kat downtown cheras @ taman tasik kepong yg tmpt org men layang2 tu.. sedap...

shatooman said...

tika_akita : downtown ada benda ni?? roger.. mlm ni terus gerak... hehehehe~

A.B.U said...

baik makan keropok je..cam same je

shatooman said...

keropok x kenyang... x de feeling nk layan masa makan~

mira nasiruddin said...

salam...
kt klntn jew kew ad...
mak aih...
terliur tol tgok pic nye....
tq r cter ad masa ley ase...

shatooman said...

mira nasiruddin : wmksalam.. x pasti la kt tmpt lain aa ke x..tp trgganu rasanya ada jugak.. ada masa, try la cari & rasa mcm mana..mmg sedap.. :)