Pages

Tuesday, December 21, 2010

Ubi rebus pon sodap

Hujan turun tak henti-henti 3,4 hari dah.. nak keluar rumah pon susah. berkurung je kat rumah sekarang ni. tambah dengan kesihatan diri yang makin merosot, oh, seksanya daku... tapi hujan lebat ni bukannya tak boleh buat kerja.. banyak lagi kerja lain boleh buat.. contohnya berhibernasi..eh, macam beruang la pulak..dalam bahasa kasarnya juga disebut membuta..syok oh, berselimut. bagi yang dah kawen pon boleh la menjalankan aktiviti yang aktif dan produktif.. tu yang biasa orang tua bagitau~

Kalu bab makan, time hujan ni paling best kalu pekena ubi rebus ngan teh o panas.. aku baru je lepas makan ubi rebus..hohoho~ ubi kayu ngan ubi stelo.. ubi stelo? bagi yang tak tahu, kat kelantan ubi keledek juga disebut ubi stelo.. stelo di baca dengan 'e' taling.. bestnya ubi stelo a.k.a ubi keledek ni memang tak terkata.. habis 5,6 biji aku rembat. kenyang dengan ubi je.. 

Bila sebut pasal ubi, kepala otak secara otomatik akan teringat zaman tok nenek dulu-dulu.. masa zaman jepun, hari-hari makan ubi.. kais pagi, makan ubi pagi.. kais petang, makan ubi petang.. tapi sebenarnya memang penipu la kata kais-kais kalu nak makan ubi.. bukan ayam nak kais-kais ni.. kalu nak makan ubi mesti kena cangkul.. yang aku suka pasal makan ubi, mesti akan makan bersama-sama masa ubi tu panas-panas.. boleh sembang-sembang sambil makan dan pekena air teh 'o'.. makan sambil mengeratkan hubungan kekeluargaan.. kalu makan sorang-sorang memang tak best.. 

Lepas makan ubi pon best.. hmm.. ye la, best sebab boleh bertanding kentut..hahahaha.. tengok siapa paling kuat bunyi. siapa paling kuat bau~ memang ubi dan kentut tak boleh dipisahkan.. ibarat lagu dan irama. jika dipisahkan, tak sedaplah ubi, tak syoklah kentut~ 

10 Orang mengumpat:

Ayuni said...

nk jgk....

Heidi Shafiq said...

kentut siap basah seluar.. hohoho.. :D

tsaicoutic tranmorphersys said...

perghh ubi kayu...pepagi tdi dh ayh waa rebus cicah nyok..marveoluoso...

biskut said...

lorrh..macam tau2 jer shatoo tetiba buat entry sal ubi kayu nih.petang semalam ada gak makan ubi kayu...macam sama lak cuaca kita man..Memang best makan time panas2 apalagi dengan hujan yg lebat..peh!

manna_salwa said...

entri ni ade bau la..

huhu~

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

nak..mahal gak ubi kat doha ni..huhu

shatooman said...

Ayuni : dah abes~ ahaha

Heidi Syafiq : kalu basah seluar tu bukan kentut tapi berak..wakaka

tsaicoutic tranmorphersys : best kan?

biskut : Malaysia lebih kurang je cuaca. skrg monsun x menentu.. yg penting, makanlah ubi time hujan~

shatooman said...

manna_salwa : tutup idong..ahahaha

LM : dah abes la kak.. nnt akak tanam sendiri la ubi kat sana. boleh akak jual buat duit sampingan.ahaks~

kakchik@ella said...

ubi rebus? my favorite tu ..

shatooman said...

kakchik@ella : sama la kita~ hehehe